Details

Title: Сопоставление результатов изнашивания зубчатых колес при моделировании и натурных испытаниях //
Creators: Акопян Мисак Геворкович; Резников Станислав Сергеевич; Федотова Виктория Николаевна
Collection: Общая коллекция
Subjects: Механика; Механика твердых тел; зубчатые колеса; изнашивание зубчатых колес; математическое моделирование; натурные испытания; эпюры износа; зубчатые передачи; шестерни; износостойкость зубчатых колес; gears; wear gear wheels; mathematical modeling; field tests; wear patterns; gear drives; wear resistance gears
UDC: 531
LBC: 22.251
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JEST.230118
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\39374

Allowed Actions: Read Download (260 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Представлены результаты математического моделирования процесса взаимодействия зубчатых колес с результатами натурных испытаний. Произведен анализ публикаций в области экспериментального исследования процесса изнашивания зубчатых колес и передач для определения наиболее подходящих условий сравнения. Изучены методы математического моделирования зубчатых колес и передач. Выделен наиболее подходящий для сравнения с натурными испытаниями метод моделирования. Описаны особенности проведенного сравнения результатов математического моделирования и натурных испытаний. Приведены эпюры износа, полученные в результате расчета и эксперимента. Произведено сравнение результатов эксперимента и математического моделирования на разных этапах износа зубчатых колес, а также дана характеристика математической модели. Проверена методика экспериментально-расчетного исследования процесса изнашивания или проектирования износостойких зубчатых колес и передач.

The article dedicated to comparing the results of mathematical modeling of the interaction between toothed wheels with the results of tests. The analysis of the literature in the fi eld of experimental study of wear in gears and transmissions to highlight the most appropriate conditions for the comparison. We have studied the methods of mathematical modeling of gears and transmissions. We have identifi ed the most appropriate mathematical model for comparison with in situ tests. We have revealed the peculiarities in comparing the results of mathematical modeling and tests. Wear diagrams obtained by calculation and experiment are presented. We have performed a comparison of the experimental results, and mathematical modeling at diff erent stages of wear of the gears and described the mathematical model. We have verifi ed the method of experimental and computational studies of the process of wear and designing wear-resistant gears and transmissions. The aim of this study was to evaluate the reliability of the results of mathematical modeling of gear wear process, which takes into account the evolutionary nature of the interaction process, by comparison with the result of in situ tests.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 577
Last 30 days: 13
Detailed usage statistics