Details

Allowed Actions: Read Download (0.7 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

The article presents the results of research which aims to develop a model of the friction units of the cylinder-piston group, i.e., the "piston ring — cylinder liner" and "piston trunk — cylinder liner" couples taking into account the change in the real state of the working surfaces of the mating parts and lubricating oil. We have examined the factors that have a progressive impact on the operation of the engine friction units during their wear life. The impact of these factors on the wear and forecasting it has been assessed. We propose the method for predicting the operation life and the real state of the engine. An experimental study to validate the developed method to the particular engine has been conducted.

Представлены результаты научно-исследовательской работы, цель которой – разработать модель узлов трения цилиндропоршневой группы, а именно пар "поршневое кольцо – втулка цилиндра" и "тронк поршня – втулка цилиндра". Модель учитывает изменение реального состояния рабочих поверхностей сопрягаемых деталей (тронк поршня, первое и второе поршневое кольцо, маслосъемное кольцо, зеркало цилиндра, коренные и шатунные шейки и вкладыши коленчатого вала) и смазочного масла. Рассматриваются факторы, оказывающие прогрессирующее влияние на работу узлов трения двигателя по мере их износа. Оценена степень влияния этих факторов на износ и его прогнозирование. Предложен метод для прогнозирования ресурса и реального состояния двигателя. Проведено экспериментальное исследование для подтверждения правильности разработанной методики на конкретном двигателе.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 377
Last 30 days: 9
Detailed usage statistics