Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (0.5 Mb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
В статье обсуждаются вопросы непрерывности формирования иноязычных письменных речевых навыков при обучении студентов инженерных специальностей. Актуальность исследуемой проблемы связана с возросшим требованием к публикационной деятельности вузов, стремящихся повысить свои позиции в мировых рейтингах. Однако, академическое письмо, стоящее в центре западного университетского образования, находится в стадии становления в российских университетах. Показано, что детальная кодификация элементов содержания и требований к уровню подготовки выпускников школ по владению письменными речевыми навыками на иностранном языке уступает место достаточно общим формулировкам соответствующих компетенций в ФГОС 3++ разных инженерных направлений подготовки в бакалавриате и магистратуре, предоставляя вузам возможность самим определять приоритеты. Описываются и анализируются результаты экспериментального обучения бакалавров 2 курса в односеместровом курсе академического письма и обучение магистрантов 1 курса письменному аспекту дисциплины "Иностранный язык в профессиональной деятельности", включавшего написание элементов научной статьи на английском языке. Анализ итоговых письменных работ и результатов анкетирования позволяет заключить, что не удается осуществить в полном объеме преемственность в обучении письму на английском языке на этапах средняя школа – бакалавриат – магистратура. Приводится анализ причин этой ситуации и намечаются возможные пути ее решения.
The article discusses the issues of continuity of the formation of foreign written languages speech skills in teaching engineering students. Relevance the problem under study is related to the increased demand for publication activities universities seeking to improve their positions in the world rankings. However, academic the letter at the center of Western University education is under development formation in Russian universities. It is shown that detailed codification of elements content and requirements for the level of training of school graduates in writing skills speech skills in a foreign language give way to fairly General formulations relevant competencies in the GEF 3++ of different engineering training areas in bachelor's and master's degrees, giving universities the opportunity to determine their own priorities. The article describes and analyzes the results of experimental training of 2nd year bachelors in one-semester course of academic writing and training of 1st-year undergraduates in writing aspect of the discipline "Foreign language in professional activity", which included writing elements of a scientific article in English. Analysis of final written reports the results of the survey allow us to conclude that it is not possible to carry out in full continuity in learning to write in English at the secondary school stages - bachelor's and master's degrees. An analysis of the reasons for this situation is given and outlined possible ways to solve it.
Included in
Usage statistics
Access count: 285
Last 30 days: 13 Detailed usage statistics |