Details

Title: Социолингвистические параметры коммуникативной компетенции выпускника магистратуры // Общество. Коммуникация. Образование. – 2020. – С. 81-89
Creators: Вишневецкая Н. В.
Imprint: 2020
Collection: Общая коллекция
Subjects: Образование. Педагогика; Высшее профессиональное образование; магистратура; выпускники магистратуры; коммуникативные компетенции; социолингвистические параметры; межкультурные коммуникации; языковая подготовка студентов; лингвообразовательные практики; magistracy; masters degree graduates; communication skills; sociolinguistic parameters; cross-cultural communication; language training for students; language education practices
UDC: 378
LBC: 74.58
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JHSS.11106
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\64251

Allowed Actions: Read Download (192 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

В статье ставится вопрос о правомочности усиления социолингвистической составляющей коммуникативной компетенции в процессе переформатирования языковой подготовки студентов магистратуры в связи со значимыми общественными трансформациями. С применением методов критического и сопоставительного анализа имеющихся исследований, учета передового отечественного и зарубежного опыта в области передовых лингвообразовательных практик выявлены тенденции в изменении коммуникативного "портрета" человека и переориентации обучения иностранным языкам в сторону формирования личности, готовой к социолингвистической вариативности межкультурной коммуникации. В публикации обоснованы причины необходимости укрепления позиций социолингвистической компетенции в структуре коммуникативной компетенции выпускника магистратуры и предложен ретроспективный анализ причин усиления интереса к социолингвистическим параметрам общения. Особое внимание уделяется профессиональному признаку речевого поведения как репрезентации социолингвистических различий коммуникантов. Обоснована необходимость исследования в лингводидактических целях социолингвистических параметров профессионального речевого общения человека.

The article discusses the relevant extension of the sociolinguistic component of communicative competence in the process of reformatting the training of L2 students in connection with significant social transformations. To identify the trends that modify a person’s communicative "portrait", and the redirection of language learning, into the development of a personality prepared for sociolinguistic variety of intercultural communication, the article uses the methods of critical and comparative analysis of present research and consideration of leading Russian and foreign experience in the sphere of innovative educational practices. Results. The study introduces the disquisition on the necessary reasons to assertiveness of the sociolinguistic competence, and describes the retrospective view on the interest in sociolinguistic parameters of communication. Special attention is paid to the professional pattern of the verbal behavior as the representation of sociolinguistic differences between communicants. Recent dissertations on forming sociolinguistic competence have been analysed. Implications. It is concluded that it is necessary to extend the tendency to take the sociolinguistic parametres of communication into consideration while L2 training.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 210
Last 30 days: 5
Detailed usage statistics