Details

Title: Управление отношениями с выпускниками вуза // Общество. Коммуникация. Образование. – 2020. – С. 131-146
Creators: Мельникова Н. Е.; Шокин Я. В.; Зенько А. А.; Крейдер О. А.
Imprint: 2020
Collection: Общая коллекция
Subjects: Социология; Социология групп; выпускники вузов; сообщества выпускников вузов; ассоциации выпускников вузов; эндаумент-фонды; фандрайзинг; кросскультурный анализ; негосударственные источники финансирования; university graduates; community of university graduates; university alumni associations; endowment funds; fundraising; cross-cultural analysis; non-governmental sources of funding
UDC: 316.34/35
LBC: 60.54
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JHSS.11311
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\65672

Allowed Actions: Read Download (266 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Одним из наиболее ценных активов вуза являются выпускники, учитывая, что их достижения обеспечивают репутационные характеристики вуза. На площадках университетов активизируется создание ассоциаций выпускников, которые выступают коммуникативными, рекреационными, респектабельными центрами, сообществами профессионалов. Ассоциация, стремящаяся вовлечь в свои ряды как можно большее количество участников, должна предложить условия, привлекательные для выпускников. Процесс осуществляется в условиях дисбаланса между растущими потребностями вуза и недостаточностью бюджетного финансирования. В статье рассмотрен отечественный и зарубежный опыт взаимодействия вузов и выпускников, в том числе создание ассоциаций выпускников, проанализировано место интернет-ресурсов в стратегии работы с выпускниками, представлены юридические и экономические ракурсы обеспечения взаимодействия в системе отношений вуз-выпускник, предложена авторская разработка методики оценки общественной эффективности мероприятий, проводимых Ассоциацией выпускников государственного университета "Дубна", определены источники формирования средств эндаумент-фондов вузов. Кросскультурный анализ позволил выявить особенности практик взаимодействия отечественных и зарубежных вузов с выпускниками.

One of the most valuable assets of the University is alumni, for their achievements provide the reputation characteristics of the University. The creation of alumni associations that serve as communication, recreational, and respectable centers and communities of professionals is being promoted at Universities. An association that seeks to attract as many members as possible must offer conditions that are attractive to alumni. The process is carried out in the conditions of an imbalance between the growing needs of the University and insufficient budget funding. The article examines domestic and foreign experience of interaction between universities and alumni, including the creation of alumni associations, analyzes the place of Internet resources in the strategy of working with alumni, presents legal and economic perspectives of ensuring interaction in the system of University-alumnus relations, offers a method for evaluating the social effectiveness of events held by the Alumni Association of Dubna State University, designates the sources of endowment funds of universities. Cross-cultural analysis has revealed the features of practices of interaction with alumni used by domestic and foreign universities.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 165
Last 30 days: 4
Detailed usage statistics