Details
Title | Hotel business enterprise architecture: business process model // Technoeconomics: an international journal. – 2022. – Vol. 1, № 2 |
---|---|
Creators | Klimova T. B. |
Imprint | 2022 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Экономика ; Математическая экономика. Эконометрика ; hotel business ; hotel business enterprises ; enterprise architecture (programming) ; business processes ; business process models ; business functions ; гостиничный бизнес ; предприятия гостиничного бизнеса ; архитектура предприятий (программирование) ; бизнес-процессы ; модели бизнес-процессов ; бизнес-функции |
UDC | 330.4 |
LBC | 65в631 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | https://doi.org/10.57809/2022.2.2.6 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Record key | RU\SPSTU\edoc\71679 |
Record create date | 9/4/2023 |
The article considers the methodology of developing a top-level business processes reference model for the construction of architectural solutions in hospitality industry. In this paper, the authors identify basic stages in the development of business architecture for hospitality enterprises and define the main differences between business functions and business processes. Classification of basic, managing and supporting business processes is also given. As a result of the research, the reference business processes model of top-level digitalization is developed. Development of a top-level business processes reference model allows to construct an optimal architectural solution that will create new opportunities for hospitality industry enterprises in the era of digitalization, when the increase of manageability, monitoring of performance indicators and security control will allow to move to predictive models and proactive (program-target) management of accommodation facilities.
В статье рассматривается методология разработки эталонной модели бизнес-процессов верхнего уровня в предприятиях гостиничного бизнеса. В работе авторы выделяют основные этапы развития бизнес-архитектуры предприятий отрасли и определяют основные отличия бизнес-функций от бизнес-процессов, дают классификацию основных, управляющих и обеспечивающих бизнес-процессов. В результате исследования предлагается эталонная модель бизнес-процессов верхнего уровня. Разработка эталонной модели позволяет построить оптимальное решение, которое создаст новые возможности для предприятий гостиничного бизнеса в эпоху цифровизации, когда повышение управляемости, контроль показателей эффективности и контроль безопасности позволят перейти к прогнозным моделям и проактивному (программно-целевому) управлению.
Access count: 245
Last 30 days: 15