Детальная информация
Название | Enchanting Narratives: A Historical Ethnography of Contemplative Science // Technology and Language. – 2022. – Т. 3, № 4. — С. 42-75 |
---|---|
Авторы | Smolka M. |
Выходные сведения | 2022 |
Коллекция | Общая коллекция |
Тематика | Философия ; Философия науки ; narratives ; historical ethnography ; contentious research ; magic (philosophy) ; awareness ; charisma ; нарративы ; историческая этнография ; контемплативные исследования ; магия (философия) ; осознанность ; харизма |
УДК | 1 |
ББК | 87.25 |
Тип документа | Статья, доклад |
Тип файла | |
Язык | Английский |
DOI | 10.48417/technolang.2022.04.05 |
Права доступа | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Дополнительно | Новинка |
Ключ записи | RU\SPSTU\edoc\75707 |
Дата создания записи | 14.04.2025 |
In modernity, narratives seem to have lost their magical power to effect changes in the world. Language is generally considered as a system of arbitrary symbols coordinated with aspects of reality. Yet, research in the social studies of science and technology indicates that modern aspirations to exorcise magic co-exist with oppositional pulls towards re-enchantment: feelings of awe and wonder, practices akin to sorcery, searches for moral values, transcendental meaning, and magic words. This study on contemplative science, the neuroscientific, psychological, and clinical study of contemplative practices like mindfulness meditation, sheds light on the enchanting power of historical narratives. Historical narratives are revealed to play an important, but as yet unacknowledged role, in the re-enchantment of brain research. Drawing on historical ethnography, this study analyzes how the contemplative science community narrates history at conferences, commemorative events, and in published textual accounts to valorize this field of research as a project of re-enchantment without destabilizing its scientific legitimacy. First, the folk history of contemplative science is shown to endow the field with enchanting qualities by combining Weberian ideal types of charismatic and rational authority. Second, alternative histories of meditation research are reconstructed and their absence from the official narrative is explained in relation to the charismatic-rational Janus face of contemplative science. Third, contemplative scientists are found to take recourse to history in mobilizing regimes of valuation that help justify their work in light of socio-ethical critiques. The analysis contributes to scholarly discussions on the thesis that language can be considered as technology, having practical effects in the world. In support of this thesis, the argument presented indicates that historical narratives can serve to defend science against critics, attract novice researchers, and build a research community around the allure of modern enchantment.
Сегодня кажется, что нарративы потеряли свою магическую силу. Язык считается системой произвольных символов, согласованных с аспектами реальности. Несмотря на это, социальное исследование в области науки и техники показывает, что современные стремления изгнать магию сосуществуют с противоположным - к повторному очарованию: благоговение и чудо; практики, сходные с колдовством; поиск моральных ценностей, трансцендентного понимания мира; заклинания. Статья, посвященная контемплативной науке - нейро, психологические и клинические исследования созерцательных практик, таких как осознанная медитация - проливает свет на чарующую силу исторических нарративов. Исторические нарративы играют еще не признанную, но важную роль в повторном очаровании в исследованиях мозга. Опираясь на историческую этнографию, анализируется, как контемплативное научное сообщество преподносит историю на конференциях, выпускает текстовые отчеты для придания этой сфере исследований дополнительной ценности как проекта повторного очарования, не нарушающего научную законность. Во-первых, народная история контемплативной науки наделяет область чарующими качествами, совмещая Веберовские идеальные типы харизматичной и рациональной власти. Во-вторых, альтернативные истории исследования медитации реконструируются, и их отсутствие в официальной версии объясняется рационально-харизматичным лицом Януса - лицом контемплативной науки. В-третьих, ученые обращаются к истории для мобилизации режимов оценки, которая помогает оправдать их работу в свете социально-этической критики. Анализ способствует научным дискуссиям, посвященных тезису: “Может ли язык считаться технологией, учитывая его практическое влияние на мир?”. Аргумент в поддержку данного тезиса - исторические нарративы могут служить для защиты науки от критики, привлечения новых исследователей, создания исследовательского сообщества вокруг обаяния современной магии.
- Enchanting Narratives: A Historical Ethnography of Contemplative Science
- INTRODUCTION
- LITERATURE REVIEW, ANALYTICAL PERSPECTIVE, AND METHODOLOGY
- (Re-)Enchanted Science and Enchanting Scientists
- Repertoires of Valuation and Justification Work
- Historical Ethnography
- FOLK HISTORY OF CONTEMPLATIVE SCIENCE
- Francisco J. Varela’s Research on Expert Meditators
- Jon Kabat-Zinn’s Mindfulness-Based Stress Reduction
- Topoi of Charismatic and Rational Authority
- ALTERNATIVE HISTORIES OF MEDITATION RESEARCH
- The Green’s Groovy Biofeedback Research
- Benson’s Disenchanted Relaxation Response
- HISTORY AS A REPERTOIRE OF JUSTIFICATION WORK
- Social Responsibility
- Contemplative Values in Science
- Diversity and Inclusivity
- CONCLUSION
- REFERENCES
Количество обращений: 11
За последние 30 дней: 11