Детальная информация
The article aims at describing the stages of developing a model of Virtual Learning Environment (VLE) for teaching English professionally-oriented discourse. To achieve this goal, the author systematizes the existing approaches to developing various distance learning models. As a result, the most extensive didactic approach to creating a VLE was detected and chosen for further adaptation to the discourse-oriented language instruction. Next, each stage of developing a VLE model was refined based on the key methodological implications of the discourse approach in Linguodidactics. Finally, the example of the Discourse-Oriented VLE (DO-VLE) model for training IT specialists in professionally-oriented English discourse is provided as the result of following the suggested VLE development stages. Thus, the study describes the discursive approach to developing a VLE and exemplifies this process by tackling specific IT discourse. In addition, the methodological approach to DO-VLE creation, lying within the synergetic scope of Digital Didactics and the discourse approach in Linguodidactics, can be applied in developing various distance learning activities. The scientific value of the study, therefore, consists in describing the stages of developing a DO-VLE as well as in outlining some theoretical grounds for a shift from VLE to DO-VLE concepts in Linguodidactics.
Целью исследования является описание этапов разработки модели виртуальной образовательной среды (ВОС) для обучения англоязычному профессионально-ориентированному дискурсу. Для достижения заявленной цели автором были систематизированы существующие подходы к созданию моделей дистанционного обучения. В результате был установлен методологический подход, наиболее полно описывающий стадии разработки моделей ВОС. Далее содержание каждой из выявленных стадий было уточнено с учетом ключевых положений дискурсивного подхода к обучению иностранным языкам. Кроме этого, в статье представлен пример дискурс-ориентированной ВОС (ДО-ВОС) для обучения ИТ-специалистов англоязычному профессионально-ориентированному дискурсу. Таким образом, в исследовании рассмотрен дискурсивный подход к разработке моделей ВОС на примере конкретного ИТ-дискурса. В дополнение лежащий в основе разработки методологический подход, находящийся на пересечении цифровой дидактики и дискурсивного подхода в лингводидактике, может быть реализован при проектировании различных учебных событий в онлайн формате. Таким образом, научная ценность исследования заключается в описании стадий дискурс-ориентированного подхода к разработке ВОС, а также в уточнении некоторых методологических оснований, указывающих на целесообразность перехода от концепта ВОС к концепту ДО-ВОС в лингводидактике.
- The Stages of Developing a Discourse-Oriented Virtual Learning Environment Model
- INTRODUCTION
- PROBLEM STATEMENT
- RESEARCH AIMS
- RESEARCH METHODS AND MATERIALS
- FINDINGS
- CONCLUSION AND DISCUSSION
- REFERENCES
Количество обращений: 21
За последние 30 дней: 21