Details

Title Language of Art as Language of Utopia // Technology and Language. – 2020. – Т. 1, № 1. — С. 28-33
Creators Ershova N.
Imprint 2020
Collection Общая коллекция
Subjects Литературоведение ; Теория литературы ; Изобразительное искусство и архитектура ; Изобразительное искусство в целом ; language of art ; language creation (art) ; constructivism ; avant-gardism ; artistic utopia ; futurism ; язык искусства ; создание языков (искусство) ; конструктивизм ; авангардизм ; художественная утопия ; футуризм
UDC 82.0 ; 73/76
LBC 83.00 ; 85.10
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2020.01.06
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\76517
Record create date 7/11/2025

Allowed Actions

Read Download (408 Kb)

Group Anonymous
Network Internet

This essay for the inaugural issue of Technology and Language looks at language and technology coming together in avant-garde art, Russian futurism and constructivism. When words become a visual elements in the composition of new worlds, the creation of words can be seen as a way of breaking with the thinking of the past, but it can also be viewed as a social technology for the construction of a new life. Artists and poets experimented with graphic and phonetic images of the words. Though constructive principles and laboratory methods of creation were thought to be universal, the ideas of effectiveness and economy were not accepted unanimously. Viktor Shklovsky, founder of the formal school of philology, did not consider poetic language subject to regulation by principles of economy. Still, the creation of a new language united all the schools of the avant-garde and builders of proletarian culture, which found expression in sound poetry, zaum, novoyaz. Conceived between 1910 and 1920, they were a tool for utopian projects and creative development.

В этом эссе для первого выпуска журнала “Технологии в инфосфере” (“Technology and Language”) рассматривается соединение языка и технологий в авангардном искусстве, русском футуризме и конструктивизме. Когда слова становятся зримым элементом в композиции нового мира, создание новых слов можно рассматривать как способ разрыва с мышлением прошлого, а также как социальную технологию для построения новой жизни. Художники и поэты экспериментировали с графическими и фонетическими образами слов. Хотя принципы конструктивизма и лабораторные методы творчества претендовали на универсальность, идеи эффективности и экономии не были приняты единодушно. Виктор Шкловский, основоположник формальной школы в филологии, не считал, что поэтический язык может подчиняться законам экономии. Тем не менее, создание нового языка объединило все школы авангарда и создателей пролетарской культуры, что нашло отражение в звуковой поэзии, зауми, новоязе. Созданные в период 1910-1920-х годов, они стали инструментом для утопических проектов и развития творчества.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Language of Art as Language of Utopia
    • REFERENCES

Access count: 28 
Last 30 days: 28

Detailed usage statistics