Детальная информация
With the rapid digital transformation in higher education, assessing the digital competence of English as a Foreign Language (EFL) lecturers has become increasingly vital in Vietnam. Building on national initiatives such as the National Digital Transformation Program (2020-2025) and the National Foreign Language Project 2020, this study investigates how lecturers integrate digital tools into language teaching in online and hybrid environments. Using a Vietnamese-adapted version of the DigiCompEdu framework, the research surveyed 200 EFL instructors across seven universities in Ho Chi Minh City, combining quantitative self-assessment with qualitative case-based validation. Findings reveal that lecturers demonstrate moderate competence in "Professional Engagement" and "Teaching and Learning", but significant weaknesses remain in "Assessment" and "Empowering Learners". Those holding formal ICT certifications consistently outperformed non-certified counterparts, with statistical analysis confirming a large effect size. Correlations among competence areas suggest that professional engagement and access to digital resources strongly predict effective teaching practices. Qualitative data highlight the transformative use of language-specific technologies - such as AI-driven pronunciation tools, mobile-based platforms, and virtual reality applications - in fostering learner autonomy and improving pragmatic competence. However, infrastructural constraints, uneven professional development opportunities, and reliance on self-assessment limit the uniform adoption of digital tools across institutions. The study concludes that targeted technology-enhanced continuous professional development (TCPD) programs, mandatory ICT certification, and infrastructure investment are crucial for enhancing lecturers' digital competence. By adapting the DigiCompEdu framework to the Vietnamese context, the research contributes to global discourse on digital education while offering actionable recommendations for policymakers and universities. Ultimately, the study underscores the need for context-sensitive strategies to integrate technology into language pedagogy, ensuring that Vietnamese EFL lecturers are equipped to meet the demands of 21st-century language education.
В условиях стремительной цифровой трансформации высшего образования оценка цифровой компетентности преподавателей английского языка как иностранного (EFL) становится все более актуальной во Вьетнаме. Опираясь на национальные инициативы, такие как Национальная программа цифровой трансформации (2020-2025) и Национальный проект по иностранным языкам 2020, исследование показывает, как преподаватели интегрируют цифровые инструменты в преподавание языка в онлайн- и гибридных средах. Используя адаптированную для вьетнамского языка версию платформы DigiCompEdu, участники исследования опросили 200 преподавателей EFL в семи университетах Хошимина, сочетая количественную самооценку с качественной проверкой на основе конкретных примеров. Результаты исследования показывают, что преподаватели демонстрируют умеренную компетентность в таких областях, как "Профессиональная вовлеченность" и "Преподавание и обучение", но остаются значительные недостатки в "Оценке" и "Расширении возможностей учащихся". Те, кто имеет официальные сертификаты в области ИКТ, неизменно превосходят своих коллег, не имеющих сертификатов, и статистический анализ подтверждает значительный эффект. Взаимосвязь между областями компетенций позволяет предположить, что профессиональная вовлеченность и доступ к цифровым ресурсам в значительной степени определяют эффективность преподавания. Качественные данные свидетельствуют о преобразующем использовании языковых технологий, таких как инструменты для коррекции произношения на основе искусственного интеллекта, мобильные платформы и приложения виртуальной реальности, для укрепления самостоятельности учащихся и повышения прагматической компетентности. Однако инфраструктурные ограничения, неравномерные возможности профессионального развития и опора на самооценку мешают равномерному внедрению цифровых инструментов во всех учебных заведениях. В исследовании делается вывод о том, что целевые программы непрерывного профессионального развития, основанные на технологиях (TCPD), обязательная сертификация в области ИКТ и инвестиции в инфраструктуру имеют решающее значение для повышения цифровой компетентности преподавателей. Адаптируя платформу DigiCompEdu к вьетнамским условиям, исследование вносит свой вклад в глобальную дискуссию о цифровом образовании, предлагая практические рекомендации для политиков и университетов. В конечном счете, исследование подчеркивает необходимость разработки контекстно-зависимых стратегий для интеграции технологий в языковую педагогику, гарантирующих, что вьетнамские преподаватели EFL будут готовы соответствовать требованиям языкового образования 21 века.
- Measuring Digital Competence for EFL Education in Vietnam
- INTRODUCTION
- LITERATURE REVIEW
- Definitions of Digital competence
- Significance of assessing digital competence in EFL contexts
- Frameworks for measuring digital competence
- The DigiCompEdu Framework in Vietnam
- Technology-enhanced continuous professional development (TCPD)
- Digital competence and language teaching practices in Vietnam
- Gaps in existing research and contribution of this study
- METHODOLOGY
- Research design and participants
- Research instrument
- Data collection and analysis
- RESULTS
- Distribution of scores
- Distribution of Competence bands
- Prior IT-related certification vs. Competence bands
- Relationship between the areas
- Qualitative insights into digital competence
- DISCUSSION
- Digital competence profile for EFL lecturers
- Differences in scores between teachers who have formal ICT certification and those without formal ICT certification
- Relationships between competence domains
- Contribution to the DigiCompEdu framework
- Pedagogical implications
- Limitations of the study
- Implications for practice and future research
- CONCLUSION
- REFERENCES
Количество обращений: 5
За последние 30 дней: 5