Details

Title Strategic transport mobility of modern Russia // Technoeconomics: an international journal. – 2024. – Vol. 3, № 4. — С. 55-68
Creators Tick A. ; Khusainov B. ; Sarygulov A. ; Lobanov M.
Imprint 2024
Collection Общая коллекция
Subjects Экономика ; Математическая экономика. Эконометрика ; Транспорт ; Общие вопросы транспорта ; transport mobility ; strategic transport mobility ; critical technologies (transportation) ; economic instruments ; national projects ; global economic trends ; транспортная мобильность ; стратегическая транспортная мобильность ; критические технологии (транспорт) ; экономические инструменты ; национальные проекты ; глобальные экономические тренды
UDC 004.8 ; 629.01
LBC 32.813 ; 39.1
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.57809/2024.3.4.11.5
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75933
Record create date 5/13/2025

Allowed Actions

Read Download (0.4 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

Recent geopolitical disagreements have caused tectonic changes in economic, technological and scientific ties between the North-South countries. Russia, as a country with the largest territory and substantial natural resources, found itself at the epicenter of these changes. Numerous sanctions adopted by the collective West after February 2022 created a new geopolitical reality, when Russia can rely only on its own intellectual and technological resources. In such external conditions, Russia will most likely be guided only by its national interests, with the climate agenda playing a secondary role. This research examines a conceptual model of transport mobility, when not the climate agenda, but technological development becomes the main dominant of development. The basis of such transport mobility is the existence of critical technologies and new economic mechanisms for their implementation. In this paper the possible implementation of such a new model is presented, in particular, on the basis of national-scale projects to create a country’s own technological base in the field of electric vehicle (EV) manufacturing, hydrogen fuel cell locomotives, and modern shipbuilding.

Геополитические разногласия последнего времени стали причиной тектонических изменений в экономических, технологических и научных связях стран Севера и Юга. Россия, как страна с крупнейшей территорией и значительными природными ресурсами, оказалась в эпицентре этих изменений. Многочисленные санкции, принятые коллективным Западом после февраля 2022 года, создали новую геополитическую реальность, когда Россия может рассчитывать только на собственные интеллектуальные и технологические ресурсы. В таких внешних условиях Россия, скорее всего, будет руководствоваться только своими национальными интересами, а климатическая повестка будет играть второстепенную роль. В статье рассматривается концептуальная модель транспортной мобильности, когда не климатическая повестка, а технологическое развитие становится главной доминантой развития. Основой такой транспортной мобильности является наличие критических технологий и новых экономических механизмов их реализации. В статье рассматривается возможная реализация новой модели, в частности, на основе проектов национального масштаба по созданию собственной технологической базы в области производства электромобилей (ЭМ), локомотивов на водородных топливных элементах и современного судостроения.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All

Access count: 5 
Last 30 days: 5

Detailed usage statistics