Details

Title: Книгоиздательская продукция в Российской Федерации в период пандемии COVID-19: выпускная квалификационная работа бакалавра: направление 42.03.03 «Издательское дело» ; образовательная программа 42.03.03_01 «Книгоиздательское дело»
Creators: Бердичевская Елизавета Константиновна
Scientific adviser: Волошинова Татьяна Юрьевна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint: Санкт-Петербург, 2022
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: коронавирус; пандемия COVID-19; книгоиздательская продукция; книгоиздание в Российской Федерации; coronavirus; COVID-19 pandemic; book publishing; book publishing in the Russian Federation
Document type: Bachelor graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Bachelor
Speciality code (FGOS): 42.03.03
Speciality group (FGOS): 420000 - Средства массовой информации и информационно-библиотечное дело
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2022/vr/vr22-1193
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать)
Record key: ru\spstu\vkr\16877

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Тема выпускной квалификационной работы: «Книгоиздательская продукция в Российской Федерации в период пандемии COVID-19». Данная работа посвящена выявлению тенденций изменения книгоиздательского ассортимента в РФ в период пандемии Covid-19. Задачи, которые решались в ходе исследования:1. Раскрытие понятия книгоиздательской продукции.2. Рассмотрение пандемии Covid-19 в качестве социокультурного явления.3. Проведение сравнительно-сопоставительного анализа книгоиздательского ассортимента наиболее популярных российских книжных платформ в период пандемии Covid-19.4. Проведение редакторского анализа наиболее популярных книжных изданий в РФ в период пандемии Covid-19 и изданий, посвященных пандемии Covid-19.5. Выявление основных тенденций изменения книгоиздательского ассортимента в РФ в период пандемии коронавируса. Объектом исследования является книгоиздание в РФ. Предметом – книгоиздательский ассортимент в РФ в период пандемии Covid-19.Методами исследования выступают количественно-статистический, сравнительно-сопоставительный и редакторский анализ. Посредством изучения онлайн-архивов магазинов «Буквоед», «Лабиринт» и «Читай-город» был проведен анализ книгоиздательской продукции до начала коронавируса и в период пандемии.В результате были сформулированы основные тенденции изменения книгоиздательского ассортимента в период пандемии Covid-19: увеличение популярности антиутопий, научно-популярной литературы, литературы по саморазвитию.Была создана классификация книжных изданий, появившихся под влиянием пандемии Covid-19:1. Побуждающие к чему-либо в контексте актуальной ситуации.2. Поясняющие актуальную ситуацию.3. Обладающие актуальной тематикой или затрагивающие актуальную проблематику.Результаты исследования могут быть применимы в практическом аспекте, так как они позволяют предугадать читательский спрос в эпидемиологических условиях.

The subject of the graduate qualification work is "Publishing products in the Russian Federation during the pandemic COVID-19".The given work is devoted to identifying major trends in changes of book publishing assortment in the Russian Federation during the pandemic Covid-19. The research set the following goals:1. Disclosure of the concepts of book publishing products.2. Consideration of the Covid-19 pandemic as a sociocultural phenomenon.3. Comparative and comparative analysis of book publishing assortment of the most popular Russian book platforms during the Covid-19 pandemic.4. Conducting an editorial analysis of the most popular book publications in the Russian Federation during the Covid-19 pandemic and publications devoted to the Covid-19 pandemic.5. Identification of the main trends in changes of the book publishing range in the Russian Federation during the pandemic of coronavirus.The object of the study is book publishing in the Russian Federation.  The subject is book publishing assortment in the Russian Federation during the COVID-19 pandemic.Methods of research as quantitative-statistical, comparative-comparative and editorial analysis were used in the work. By studying online archives of the most popular Russian bookstores "Bukvoed", "Labirint" and "Chitay-gorod" an analysis of book publishing products before the coronavirus and during the Covid-19 pandemic was performed.As a result of the work, the main trends of changes in the book publishing industry during the Covid-19 pandemic were formulated, which are an increase in the popularity of anti-utopias, popular science literature, and literature on self-development.In addition, a classification of books that appeared under the influence of the Covid-19 pandemic has been proposed:1. Books prompting something in the context of a current situation.2. Books explaining the present situation.3. Books with topical themes or touching on topical issues.The results of this research can be applied in a practical aspect, as they allow us to anticipate reader demand in epidemiological conditions and, therefore, to respond to it faster than competitors.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print
Internet Authorized users SPbPU Read Print
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 17
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics