Детальная информация
Название | The history present and future of Russia-China logistic route: выпускная квалификационная работа магистра: направление 38.04.06 «Торговое дело» ; образовательная программа 38.04.06_04 «Международные торговые отношения (международная образовательная программа)» |
---|---|
Авторы | Чэнь Сыян |
Научный руководитель | Корчагина Елена Викторовна |
Организация | Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Институт промышленного менеджмента, экономики и торговли |
Выходные сведения | Санкт-Петербург, 2025 |
Коллекция | Выпускные квалификационные работы ; Общая коллекция |
Тематика | russian-chinese trade ; tea and fur trade ; transportation costs ; railway trade ; maritime trade ; container transport ; cost/efficiency formula ; arctic route ; российско-китайская торговля ; торговля чаем и пушниной ; транспортные расходы ; железнодорожная торговля ; морская торговля ; контейнерные перевозки ; формула «стоимость/эффективность» ; арктический маршрут |
Тип документа | Выпускная квалификационная работа магистра |
Тип файла | |
Язык | Русский |
Уровень высшего образования | Магистратура |
Код специальности ФГОС | 38.04.06 |
Группа специальностей ФГОС | 380000 - Экономика и управление |
DOI | 10.18720/SPBPU/3/2025/vr/vr25-4097 |
Права доступа | Доступ по паролю из сети Интернет (чтение) |
Дополнительно | Новинка |
Ключ записи | ru\spstu\vkr\37870 |
Дата создания записи | 23.09.2025 |
Разрешенные действия
–
Действие 'Прочитать' будет доступно, если вы выполните вход в систему или будете работать с сайтом на компьютере в другой сети
Группа | Анонимные пользователи |
---|---|
Сеть | Интернет |
The purpose of the study is, Studying the historical formation process of Russian-Chinese logistics routes can help Russian-Chinese trade practitioners, including private enterprises and regulatory agencies from both countries, better summarize past lessons, absorb experiences, reduce transaction and transportation costs, and more wisely choose the fastest, most economical, and most suitable international logistics transportation routes. Tasks of the study: – Briefly introduce the various types of logistics routes formed between Russia and China in history and modern times. – Analyze the evolution of logistics transportation routes between Russia and China, and discuss the inevitability of the hidden [cost/efficiency] formula behind this evolution. – Based on this, analyze the future rising star of Russian-Chinese logistics trade routes: the advantages and disadvantages of the Northern Sea Route. Compared to traditional routes, it offers higher economic efficiency, greater geopolitical controllability, higher stability unaffected by sanctions, and greater convenience for connecting with Russias river-sea intermodal transport. Research methods: Logic, analysis, systematization. The main result of the paper: Under market economy, the combination of low cost and high-quality products always dominates. Every market participant must adhere to this principle. At the same time, without a well-developed market and effective utilization of production factors, even the most theoretically optimal [cost/efficiency] solutions may not perform as expected. Instead, they must rely on the contributions and efforts of market participants to be realized.
Цель исследования: изучение исторического процесса формирования китайско-российских логистических маршрутов может помочь китайско-российским торговым практикам, включая частные предприятия и регулирующие органы обеих стран, лучше обобщить прошлые уроки, усвоить опыт, сократить транзакционные и транспортные издержки и более разумно выбирать самые быстрые, самые экономичные и самые подходящие международные логистические транспортные маршруты. Задачи исследования:–Кратко представить различные типы логистических маршрутов, сформированных между Китаем и Россией в истории и современности. – Проанализировать эволюцию логистических транспортных маршрутов между Китаем и Россией и обсудить неизбежность скрытой формулы [стоимость/эффективность], стоящей за этой эволюцией. –На основе этого проанализировать будущую восходящую звезду китайско-российских логистических торговых маршрутов: преимущества и недостатки Северного морского пути. По сравнению с традиционными маршрутами он предлагает более высокую экономическую эффективность, большую геополитическую управляемость, большую стабильность, не подверженную санкциям, и большее удобство для соединения с российскими смешанными перевозками река-море. Методы исследования: Логика, анализ, систематизация.
Место доступа | Группа пользователей | Действие |
---|---|---|
Локальная сеть ИБК СПбПУ | Все |
|
Интернет | Авторизованные пользователи СПбПУ |
|
Интернет | Анонимные пользователи |
|
- INTRODUCTION
- 1. THEORETICAL FOUNDATIONS AND LITERATURE REVIEW OF RUSSIAN-CHINESE LOGISTICS TRADE ROUTES
- 1.1. Historical Evolution of Russian-Chinese Trade Routes
- 1.2. The Impact of Digitalization on International Logistics
- 1.3. The Role of Infrastructure in Modern Trade Transitions
- 1.4. Geopolitical and Economic Implications of Trade Route Evolution
- 1.5. Technological Innovations and Their Impact on Logistics Efficiency
- 1.6. Opportunities and Challenges of the Northern Sea Route
- 1.7. Environmental and Economic Challenges in Arctic Logistics
- 1.8. How to make Russian-Chinese Trade Network more sustainable?
- 1.9. Research Gap and Contribution
- 2.THE EXPLORATION AND THE EVOLUTION OF ANCIENT RUSSIAN-CHINESE LAND LOGISTICS ROUTES FROM CENTER TO EAST TO WEST
- 2.1. Fur-Tea Logistics Transportation Route
- 2.2. Analysis of Logistics Costs in the 18th Century Russian-Chinese Fur-Tea Trade
- 2.2.1. Transportation methods and time costs
- 2.2.2. Quantitative Analysis of Logistics Costs
- 2.2.3. The constraints of technological bottlenecks on costs
- 2.2.4. Geopolitical Policies and Cost Shifting
- 2.2.5. The Serious Problem within Logistics Costs and Trade Structure
- 2.3. Chinese Eastern Railway (CER)
- 2.3.1. Analysis of Russian-Chinese Trade Logistics Costs in the 19th Century
- 2.3.2. Characteristics of Logistics Efficiency and Cost of the Chinese Eastern Railway
- 2.3.3. The proportion of logistics costs for typical products
- 2.3.4. The interaction between economic structure and logistics costs
- 2.3.5. Comparison with Other Transportation Methods During the Same Period
- 2.4. Northwest Route
- 2.5. Turkestan-Siberia Railway and Baikal-Amur Railway, Two road with completely opposite fates
- 2.5.1 Turkestan-Siberia Railway
- 2.5.2 Baikal-Amur Railway
- 3. THE TRANSITION OF MODERN RUSSIAN-CHINESE LOGISTICS TRADE ROUTES FROM SEA TO LAND
- 3.1. The basic knowledge about shipping container
- 3.2. The emergence and impact of container transportation
- 3.3. Analysis of Modern Logistics Costs between Eastern Coastal Ports of China and Major Seaports of Russia
- 3.3.1. Characteristics of the main ports along the eastern coast of China and the sea routes to Russian ports
- 3.3.2. Analysis of the Ratio of Freight to Goods Value
- 3.3.3. the mechanism of modern technology in compressing logistics costs
- 3.3.4. What Russia and China can do to face the Future Challenges
- 3.4. Western sanctions revive railway transportation
- 3.5. Railroad Trade Route analysis in 2022 and 2023
- 3.5.1. Railway Trade in 2022
- 3.5.2. 2023 Railway Trade
- 3.6. Analysis of Russian-Chinese Railway Trade Logistics Costs
- 3.6.2. Timeliness and Geopolitical Advantages of the Xinjiang Route
- 3.6.3. Typical Goods and Cost-Benefit Cases
- 3.6.4. Future Directions for Cost Optimization
- 3.7. Gauge issue: The challenges and solutions for Russian-Chinese land railway logistics transportation
- 3.7.1. Existing solutions and their limitations
- 4. WHERE IS RUSSIA-CHINA TRADE HEADED IN THE POST-SANCTION ERA? THE OPTIMAL ECONOMIC SOLUTION FOR FUTURE RUSSIA-CHINA LOGISTICS ROUTES– THE ARCTIC CORRIDOR
- 4.1. The history of the development of the Northern Sea Route
- 4.2. Russia's plan for developing the Northern Sea Route
- 4.3. Bering Strait passage issue
- 4.4. Commercial Development and Opening of Arctic Coastal Cities in Russia
- 4.5. The usage and construction status of Russian and Chinese icebreakers
- 4.6. Cooperation between China and Russia on satellite navigation systems
- 4.7. Analysis of Key Constraints and Future Potential of Logistics Costs in the Northern Sea Route
- 4.7.1. The core factors currently limiting the reduction of logistics costs in the Northern Sea Route
- 4.7.2. Potential Cost Reduction After Year-Round Navigation in 2050
- 4.7.3. Assessment of the Impact on China's Maritime Trade
- CONCLUSION
- REFERENCES
- INFORMATION ABOUT PARTICIPATION IN SCIENTIFIC WORK
Количество обращений: 0
За последние 30 дней: 0