Выполнен анализ возможностей применения автоматизации для улучшения учебного процесса. Продумана классификация задач, встречающихся учащимся в образовательном процессе. Построена модель языка для задания символьных выражений и логических утверждений и переходов между ними. Разработаны алгоритмы, позволяющие проверять корректность преобразований над символьными выражениями и логическими утверждениями. Проведены эксперименты для оценки качества реализованных программных комплексов автоматической проверки правильности решения задач, а также их применимости в образовательном процессе.
The analysis of the possibilities of using automation to improve the educational process is carried out. The classification of tasks encountered by students in the educational process has been thought over. A language model has been built for specifying symbolic expressions and logical statements and transitions between them. Algorithms have been developed to check the correctness of transformations over symbolic expressions and logical statements. Experiments were carried out to assess the quality of the implemented software systems for automatic verification of the correctness of solving problems, as well as their applicability in the educational process.