Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (247 Kb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
На примере языка как объекта познания показаны особенности субъектно-объектных отношений в науках о человеке и обществе. В классической философии человеческий разум суверенен, он не зависит от чего-то внешнего, в частности, от языка. Поэтому считается, что язык познается так же, как любой другой объект. В неклассической философии осознается трансцендентальный характер проблем, связанных с языком. Он является всеобщим условием нашего опыта и воздействует на нас и наше познание до конца не осознаваемым образом. Это характерно для социально-гуманитарного познания вообще. То, что в нем исследуется – не внешний для нас объект, а существенная часть нас самих. Другим примером является социология знания. Признание зависимости социальных идей от социального положения ставит под вопрос объективность социально-гуманитарного познания, включая саму социологию знания.
The example of language as an object of knowledge, the features of the subject-object relations in the Sciences of man and society. In classical philosophy the human mind is sovereign, it does not depend on something external, in particular, of language. Therefore, it is believed that language is learned just like any other object. In non-classical philosophy understood the transcendental nature of the problems associated with the language. It is a universal condition of our experience, and affects us and our way to end-unconscious way. It is typical for socio-humanitarian knowledge in General. What it investigates is not external to us object, but an essential part of ourselves. Another example is the sociology of knowledge. Recognizing that social ideas from the social situation calls into question the objectivity of social and humanitarian knowledge, including the sociology of knowledge.
Usage statistics
Access count: 388
Last 30 days: 9 Detailed usage statistics |