Details

Title Философия образования и цельного знания Владимира Соловьёва // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Гуманитарные и общественные науки: научное издание. – 2017. – Т. 8, № 4
Creators Серкова Вера Анатольевна
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
Imprint Санкт-Петербург: Изд-во Политехн. ун-та, 2017
Collection Общая коллекция
Subjects Общие вопросы философии; Философия; professional philosophy; unity (philosophy); философия образования; цельное знание; профессиональная философия; аксиоматика; метафизика; всеединство (философия); metaphysics; philosophy of education; whole knowledge; humanitarian knowledge; гуманитарные знания; axiomatics
UDC 1(470+571)
LBC 87.3(2)
Document type Article, report
File type PDF
Language Russian
DOI 10.18721/JHSS.8407
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key RU\SPSTU\edoc\54229
Record create date 10/19/2018

Allowed Actions

Read Download (320 Kb)

Group Anonymous
Network Internet

Рассмотрена философская концепция всеединства (полноты знания) В. С. Соловьёва и вклад мыслителя в формирование профессиональной философии в России во второй половине XIX столетия. Дан анализ аргументов его магистерской диссертации, направленных против позитивистской программы развития научного знания. Выявлены общие проблемы, связанные с перспективами развития науки и гуманитаристики. Исследовано отношение религиозных установок, философского и научного знания. Определено значение его философии в вопросе перспективы развития современного гуманитарного знания. Сделан выод о том, что благодаря философии Соловьёва проблема отношения философии, религиозной веры и науки (позитивного знания) предстает как конструктивная модель их возможного взаимного дополнения.

The philosophical concept of unity (completeness of knowledge) of V. S. Solovyov and the contribution of the thinker to the formation of professional philosophy in Russia in the second half of the XIX century are considered. The analysis of arguments of his master's thesis against the positivist program of development of scientific knowledge is given. The General problems connected with prospects of development of science and humanitarianism are revealed. The attitude of religious attitudes, philosophical and scientific knowledge is investigated. The importance of his philosophy in the perspective of the development of modern humanitarian knowledge is defined. It is concluded that due to Solovyov's philosophy the problem of the attitude of philosophy, religious faith and science (positive knowledge) appears as a constructive model of their possible complementarity.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All

Access count: 380 
Last 30 days: 5

Detailed usage statistics