Details

Title Усталостные напряжения в главных балках кранов пролетного типа // Научно-технические ведомости СПбПУ. Сер.: Естественные и инженерные науки. – 2018. – Т. 24, № 4
Creators Манжула К. П.
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
Imprint Санкт-Петербург: Изд-во Политехн. ун-та, 2018
Collection Общая коллекция
Subjects Машиностроение; Теоретические основы машиностроения; подъемные краны; краны пролетного типа; главные балки кранов; усталостные напряжения балок; усталость металлоконструкций; металлоконструкции; технологические циклы; оценка остаточного ресурса; crane; migratory cranes of type; main beams of cranes; fatigue stresses of beams; fatigue of steel structures; metal structures; process cycles; estimate of residual life
UDC 621.01
LBC 34.41
Document type Article, report
File type Other
Language Russian
DOI 10.18721/JEST.24413
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key RU\SPSTU\edoc\61017
Record create date 5/7/2019

Allowed Actions

Read Download (0.5 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

Представлены расчетные зависимости для оценки номинальных напряжений в главных балках кранов пролетного типа, необходимые для расчета их на сопротивление усталости и оценки остаточного ресурса. Сформулированы допущения и ограничения, принимаемые при построении ра­счетных зависимостей по типовым технологическим циклам. Расчетами показано, что повреждающее воздействие оказывают первые 6–7 затухающих колебаний в вертикальной плоскости и 5–6 колебаний в горизонтальной плоскости в зависимости от конструкции моста. Приведен пример составления типового технологического цикла работы и получаемая циклограмма напряжений.

This article presents calculated dependences for estimating stresses in the main beams of span-type cranes, which are necessary for fatigue resistance and residual life computations. The dependences allow to calculate the largest, smallest, and average stresses during unsteady operation of mechanisms for lifting and moving the crane and trolley, taking into account the coefficients of dynamism and damping of oscillations. Assumptions and limitations, which are used for the calculated dependences of typical technological cycles, are formulated. We have established by calculation that the first 6–7 damped oscillations in the vertical plane and 5–6 oscillations in the horizontal plane, depending on the bridge design, have a damaging effect. An example of a typical technological cycle and the resulting stress pattern is shown.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All

Access count: 441 
Last 30 days: 16

Detailed usage statistics