Details

Title: В мире физики и технологий. (The Realm of Physics and Technology): учебное пособие по английскому языку
Creators: Беляева Ольга Ивановна; Жеребятьева Лариса Федоровна
Organization: Санкт-Петербургский государственный политехнический университет
Imprint: Санкт-Петербург: Изд-во Политехн. ун-та, 2011
Electronic publication: Санкт-Петербург, 2018
Collection: Учебная и учебно-методическая литература; Общая коллекция
Subjects: Физика; Технологии; английский язык; учебники и пособия для вузов
UDC: 53:6=111(075.8)
LBC: 81.432.1-923
Document type: Tutorial
File type: PDF
Language: Russian; English
DOI: 10.18720/SPBPU/2/s18-139
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\53035

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Данная книга является комплексным пособием, предназначенным для студентов второго курса технического университета, специализирующихся в области физики и механики. Каждая из 30 глав пособия содержит несколько текстов разного уровня сложности, которые сопровождаются упражнениями, направленными на проверку понимания их содержания, работу над общенаучной и терминологической лексикой. Каждая глава содержит упражнения по определённому разделу грамматики, соответствующему учебной программе второго курса технического вуза (от неличных форм глагола до употребления эмфатических конструкций). Кроме того, многие главы содержат материалы на русском языке, использование которых помогает контролировать степень усвоения студентом материала главы. Задачей пособия является развитие у студентов всех видов компетенций, предусмотренных государственным образовательным стандартом по иностранному языку. Помимо развития языковой и коммуникативной компетенции большое внимание уделяется развитию у студентов социокультурной компетенции за счёт использования материалов, описывающих знаменитые физические лаборатории, университеты или научные общества, специальные журналы или биографии знаменитых физиков. Все тексты и упражнения пособия составлены на основе аутентичных материалов. Пособие снабжено грамматическим комментарием по основным разделам грамматики. В случае грамматических и лексических трудностей даётся русское соответствие. В приложении даются правила чтения формул, список сокращений, наиболее часто встречаемых в английской научной и технической литературе, а также словообразовательные элементы (суффиксы и префиксы), используемые в общенаучной и терминологической лексике. Ключи к упражнениям, подробный план распределения дидактических единиц и тексты заданий по аудированию (tapescripts) прилагаются к пособию в виде отдельной брошюры. Пособие может быть также использовано для занятий в группах магистров и аспирантов физических и технических специальностей.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU Read Print Download
-> Internet Anonymous

Table of Contents

  • 6. Read the following text and answer the questions:
  • Note:
  • 4. Form phrases by matching the words from 1-10 with the words
  • a-j and translate :
    • Nobels Awarded For MRI Advances
  • 4. Translate the following phrases into Russian:
  • 6. Discuss in pairs:
  • 15. Translate into English.
  • Read the text and say whether the following statements are true or false:
  • 1. The theorem known as the Poincare conjecture was first postulated by French mathematician Henri Poincare 150 years ago.
  • 2. It was very easy to prove the Poincare conjecture theorem.
  • 3. Perelman’s work withstood two years of scrutiny before he became eligible for the prize.
  • Perelman proved Poincare’s Conjecture
  • 4. Discuss in pairs:
  • questions topology concerns with;
  • the Poincare conjecture problem;
  • attempts to prove the Poincare conjecture;
  • difficulties withstood by Perelman before he was offered the award.
  • 6. Form phrases by matching the words from 1-11 with the words a-k and translate :
  • core of a nuclear power plant
  • melt-down of core
  • emission of gases
  • burning of fossil fuels
  • depletion of the ozone layer
  • degradation of natural habitat
  • reduction of biodiversity
  • 3. Read the text
  • Cosmic Ray Hazard
  • 4. Find equivalents to the following phrases using the text:
  • 1) minor 2) electrically 3) quantitative 4) available 5) underfoot 6)solar 7) cell 8) cancer 9) incoming 10) antimatter 11) energetic 12) serious 13) chemical
  • a ) proton b) damage c) rocks d) information e) bonds f) rates
  • g) consequences h) counterpart i) charged j) system k) annoyance
  • l) information m) radiation
  • 6. Discuss in pairs:
  • the reason for electrical charge leaking away from charged body;
  • if the name “cosmic rays” is actually a misnomer;
  • explanation of the solar wind;
  • the shield preventing people from the full brunt of cosmic rays;
  • the consequences of cosmic rays passing through the body of a man;
  • WORD FORMATION
  • 1. Read the text:
  • Although they provided valuable new information, these techniques, like conventional X-ray photographs, could only reveal a two-dimensional image of a three-dimensional body, and interpretation could therefore be difficult. The imaging capabilit...
  • UNIT 28 COMPUTER AND THE INTERNET
  • Read the text and say whether the following statements are true or false:
  • 3. Form phrases by matching the words from 1-10 with the words a-k:
  • 1) millions 2) the shortest 3) route 4) fairly
  • 5) developing 6) reliable 7) garment 8) encoding
  • 9) conduct 10) architecture
  • a) around b) accurately c) system d) program e) companies
  • Discuss in pairs.
  • 3. Read the diary of a man and say whether a computerised home is a dream or a nightmare.
  • 5. Read the passage again and find out six things which went wrong in the writer's home. Now work in pairs and check your answers.
  • 6. Which of these statements are true?
    • About 1863 Alfred Nobel, a Swedish chemist, set up a factory in order (manufacture 1) liquid nitroglycerin, but when in 1864 it blew up, (kill 2) his younger brother, Alfred decided to find safe methods for (handle 3) the substance.
    • Once he happened (spill 4) some nitroglycerine liquid by mistake while (lift 5) the bottle of it from the box of fine powder (call 6) Kieselguhr. It should (explode 7), as it is very easy set off. But instead of (explode 8) it formed a paste w...
    • Albert Einstein is a 16_(a) defining/(b) defined, emblematic figure for the 20-th century physics. His work 17_(a) altered/(b) alternated forever the way we view the natural world. The relativity theory wholly 18_ (a) obligated/(b) obliterated ...
  • Prefixes
  • Appendix 3
  • Word formation: suffixes
  • 1. Noun-forming suffixes:
  • Appendix 4
  • Mathematical supplementary :
  • How to read mathematical formulae:

Usage statistics

stat Access count: 65
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics