Details

Title: Совершенствование методики оценки вероятности воспламенения облака с учетом размещения источников по территории: выпускная квалификационная работа магистра: направление 20.04.01 «Техносферная безопасность» ; образовательная программа 20.04.01_09 «Промышленная безопасность»
Creators: Усатенко Ирина Георгиевна
Scientific adviser: Бызов Антон Прокопьевич
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Инженерно-строительный институт
Imprint: Санкт-Петербург, 2023
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: Безопасность жизнедеятельности человека; топливно-воздушная смесь; облако твс; источники воспламенения; ветер; вероятность воспламенения; разработка программ; fuel-air mixture; vapor cloud explosion; ignition sources; wind; ignition probability; program development
UDC: 614.8
Document type: Master graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Master
Speciality code (FGOS): 20.04.01
Speciality group (FGOS): 200000 - Техносферная безопасность и природообустройство
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2023/vr/vr23-2561
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: ru\spstu\vkr\22386

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network Action 'Download' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Тема выпускной квалификационной работы: «Совершенствование методики оценки вероятности воспламенения облака с учетом размещения источников по территории». В данной работе проводится обзор и анализ крупных аварий, в результате которых образовалось облако топливно-воздушной смеси с последующим возгоранием. Рассматривается причины и факторы влияющие на образование облака и его взрыв. Изучен методический аппарат оценки последствий взрывов ТВС. Доработана математическая модель методики оценки вероятности зажигания облака ТВС, в которой учитывается перемещение облака ТВС по территории, изменение конфигурации источников, которые накрывает облако ТВС в зависимости от его перемещения, вероятность реализации различных направлений ветра, учитывая розу ветров Санкт-Петербурга. С помощью метода моделирования разработан алгоритм оценки вероятности воспламенения облака ТВС от различных источников зажигания, распределённых по территории с учетом вероятности реализации различных направлений ветра. При выполнении выпускной квалификационной работы была использована среда разработки JetBrains Rider, код был написан на языке программирования С#, с помощью сервис для разработки интерфейсов Figma смоделировано движения облака, в интерактивной доске Miro разработаны алгоритмы, для проверки корректности расчетов программы был использован Excel из пакета Microsoft Office. В результате выпускной квалификационной работы на основе анализа существующих методик оценки вероятности воспламенения аварийных выбросов взрывопожароопасных жидкостей с учетом размещения источника зажигания усовершенствована методика в части учета неоднородности распределения источников зажигания и вероятности реализации различных направлений ветра.

The topic of the final qualification work: «Improving the methodology for estimating the probability of cloud ignition, taking into account the distribution of sources over the territory». In this paper, a review and analysis of major accidents is carried out, because of which a cloud of a fuel-air mixture was formed with subsequent ignition. The causes and factors influencing the formation of a cloud and its explosion are considered. The methodological apparatus for assessing the consequences of explosions of fuel assemblies has been studied. The mathematical model of the technique for assessing the probability of ignition of an VCE has been improved, which considers the movement of the VCE across the territory, the change in sources falling into the region of the VCE depending on its movement, the probability of different wind directions, taking into account the wind rose of St. Petersburg. Using the modeling method, an algorithm was developed for estimating the probability of fuel assembly cloud ignition from various ignition sources distributed over the territory, taking into account the probability of different wind directions. When performing the final qualification work, the JetBrains Rider development environment was used, the code was written in the C # programming language, cloud movements were simulated using the Figma interface develop-ment service, algorithms were developed in the Miro interactive whiteboard, andvan Excel from the Microsoft Office package. As a result of the final qualification work, based on the analysis of existing methods for assessing the probability of ignition of emergency emissions of explosive liquids, taking into account the placement of the ignition source, the methodology has been improved in terms of taking into account the heterogeneity of the probability of implementing various wind directions.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
Internet Authorized users SPbPU Read Print Download
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 6
Last 30 days: 1
Detailed usage statistics