Details

Title: Обучение научной речи иностранных студентов в процессе овладения русским языком на основе коммуникативно-аналитических заданий: выпускная квалификационная работа магистра: направление 45.04.02 «Лингвистика» ; образовательная программа 45.04.02_05 «Методика преподавания русского языка как иностранного и межкультурная коммуникация»
Creators: Лян Цзяхуэй
Scientific adviser: Щеглова Инна Владимировна
Other creators: Щеглова Инна Владимировна
Organization: Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого. Гуманитарный институт
Imprint: Санкт-Петербург, 2022
Collection: Выпускные квалификационные работы; Общая коллекция
Subjects: лингвистика; русский язык как иностранный; научный стиль речи; научная речь; коммуникативно-аналитические задания; иностранные студенты; linguistics; Russian as a foreign language; scientific speech style; scientific speech; communication and analytical tasks; foreign students
Document type: Master graduation qualification work
File type: PDF
Language: Russian
Level of education: Master
Speciality code (FGOS): 45.04.02
Speciality group (FGOS): 450000 - Языкознание и литературоведение
DOI: 10.18720/SPBPU/3/2023/vr/vr23-724
Rights: Доступ по паролю из сети Интернет (чтение)
Record key: ru\spstu\vkr\21222

Allowed Actions:

Action 'Read' will be available if you login or access site from another network

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Тема выпускной квалификационной работы: «Обучение научной речи иностранных студентов в процессе овладения русским языком на основе коммуникативно-аналитических заданий». Целью работы является разработка системы коммуникативно-аналитических заданий, способствующих оптимизации процесса обучения научной речи иностранных учащихся.В ходе исследования были решены следующие задачи:1) охарактеризован феномен «научный стиль речи»;2) выделены и описаны проблемы, с которыми сталкиваются иностранные студенты в процессе овладения научной речью;3) разработаны коммуникативно-аналитические задания для оптимизации обучения научной речи студентов-иностранцев;4) проведен эксперимент для определения эффективности предложенных упражнений.Результаты исследования могут найти применение в курсах методики преподавания РКИ для оптимизации процесса обучения научной речи на основе коммуникативно-аналитических заданий.

The topic of the final qualifying work: "Teaching scientific speech to foreign students in the process of mastering the Russian language on the basis of communicative and analytical tasks." The aim of the work is to develop a system of communicative and analytical tasks that contribute to optimizing the process of teaching scientific speech to foreign students. In the course of the study , the following tasks were solved:1) the phenomenon of "scientific style of speech" is characterized;2) the problems that foreign students face in the process of mastering scientific speech are highlighted and described;3) communicative and analytical tasks have been developed to optimize the teaching of scientific speech to foreign students;4) an experiment was conducted to determine the effectiveness of the proposed exercises.The results of the study can be used in the courses of the methodology of teaching RCT to optimize the process of teaching scientific speech on the basis of communicative and analytical tasks.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read
Internet Authorized users SPbPU Read
-> Internet Anonymous

Usage statistics

stat Access count: 3
Last 30 days: 0
Detailed usage statistics