Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (407 Kb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Системы искусственного интеллекта не всегда предотвращают, смягчают или решают проблемы, отрицательно влияющие на жизнь человека и благополучие природы, что вызывает всё возрастающий уровень опасений по порабощению человечества искусственным интеллектом. В статье (для снятия вопросов по этим опасениям) предлагается рассматривать сознание (у Гегеля это разум — продукт эволюции Материи) глазами Гегеля, считающего разум субстанцией — тем предметом, на обработку которого и направлена деятельность самого разума, т. е. пересмотреть представление о диапазоне масштабов структурной организации Материи, взглянуть на её более глубокие структурные уровни, несколько по-новому взглянуть на работу нашего мышления и психики, осознать многомасштабность естественных многоуровневых процессов коммуникации в природе и сравнить их с возможностями развивающегося искусственного интеллекта, цифровых технологий, в том числе, цифровизации человека. С точки зрения авторов природные возможности индивидуального человеческого сознания гораздо выше «разума» машин с любым уровнем искусственного интеллекта потому, что человеческое сознание является некоторой копией сознания самого мироздания с частичными возможностями всего его функционала, в том числе, уровнями осознания, объёма памяти, скорости коммуникации. Чем более высокий уровень сознания осознаёт человек, тем менее он подвержен неразумному поведению, тем проще ему управлять искусственным интеллектом и основанными на нём технологиями, процессами цифровизации, а также связанным с этим всё возрастающим потоком информации и количеством всевозможных гаджетов. Вывод: высокий уровень образованности общества является достаточной гарантией от порабощения человечества искусственным интеллектом.
Artificial intelligence systems do not always prevent, mitigate or solve problems adversely affecting human life and the well-being of nature, which causes an increasing level of concern about the enslavement of humanity by artificial intelligence. In the article (to remove the questions on these concerns) it is proposed to consider consciousness (in Hegel this is the mind — the product of Matter evolution) through Hegel’s eyes, considering the mind as substance — the subject, on the processing of which the activity of the mind itself is directed, i. e. to review the idea of the range of Matter structural organization scale, to look at its deeper structural levels, to take a somewhat new look at our thinking and psyche work, to realize the multiscale of natural multilevel communication processes in Nature and compare them with the possibilities of developing artificial intelligence, digital technologies, in including the digitalization of man. From the authors' point of view, the natural possibilities of individual human consciousness are much higher than the “mind” of machines with any level of artificial intelligence, because human consciousness is a certain copy of the consciousness (in the image and likeness) of the universe itself with partial possibilities of its entire functionality, including the levels of awareness, the memory capacity, the communication speed. The higher the level of consciousness a person has, the less prone to irrational behavior, the easier it is to control artificial intelligence and technologies based on it, digitalization processes, as well as the associated increasing flow of information and the number of all kinds of gadgets. Conclusion: the high level of education of society is a sufficient guarantee against the enslavement of mankind by artificial intelligence.
Usage statistics
|
Access count: 12
Last 30 days: 12 Detailed usage statistics |