Details

Title Многорежимная оптимизация биротативной газовой турбины турбовального двигателя // Научно-технические ведомости СПбПУ. Сер.: Естественные и инженерные науки. – 2017. –
Creators Лапшин Кирилл Леонидович
Organization Санкт-Петербургский политехнический университет Петра Великого
Imprint Санкт-Петербург: Изд-во Политехн. ун-та, 2017
Collection Общая коллекция
Subjects Турбомашины; Энергетика; газовые турбины; биротативные турбины; турбовальные двигатели; многорежимная оптимизация турбин; реактивность турбин; авиационные двигатели; turbines; gas turbine; birotational turbine; turboshaft engine; multi-mode turbine optimization; turbine reactivity; aircraft engine; ТВД; турбины; ТНД; турбины низкого давления; TBD; high pressure turbines; TND; low pressure turbines; турбины высокого давления
UDC 621.22
LBC 31.56
Document type Article, report
File type PDF
Language Russian
DOI 10.18721/JEST.230314
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key RU\SPSTU\edoc\52037
Record create date 3/14/2018

Allowed Actions

Read Download (263 Kb)

Group Anonymous
Network Internet

Обсуждена проблема целесообразности применения биротативных схем в конструкциях газовых турбин авиационных турбовальных двигателей. Рассмотрены три варианта конструкции двухступенчатой (с турбинами высокого и низкого давлений — ТВД и ТНД) газовой турбины конкретного турбовального двигателя (турбина обычного типа); биротативная с направляющим аппаратом в ТНД; биротативная без направляющего аппарата в ТНД. Многорежимная компьютерная оптимизация проведена на четырех режимах: взлетном, максимальном продолжительном, крейсерском и режиме малого газа. Вариант турбины без направляющего аппарата в ТНД имеет на взлетном режиме сниженный примерно на 16 % КПД ТНД по сравнению с вариантом обычного типа из-за больших потерь кинетической энергии с выходной скоростью. Вариант турбины с направляющим аппаратом в ТНД показал на всех режимах рост КПД ТНД примерно на 1 % по сравнению с вариантом обычного типа, в основном за счет снижения профильных и вторичных потерь в направляющем аппарате ТНД вследствие уменьшения в нем на 77 градусов угла поворота потока.

The article discusses the problem of the expediency of using birotate schemes in constructions of gas turbines of aircraft turboshaft engines. This program was implemented using the method of structural programming and was designed for multi-mode computer optimization of flow parts of gas turbines with sliding of conventional rotor and birotate rotor. For a two-stage (with high-pressure and low-pressure turbines) gas turbine of the specific turboshaft engine, three variants of turbines were considered: conventional type, birotating turbine with nozzle apparatuses in the low-pressure turbine, birotating turbine without nozzle apparatuses in the low-pressure turbine. Multi-mode computer optimization was carried out in four modes: takeoff, maximum continuous, cruising and low-gas modes. The variant of the turbine without nozzle apparatuses in the low-pressure turbine in the takeoff mode has a reduction of about 16 % of the efficiency of the low-pressure turbine as compared to the variant of conventional turbine because of high losses of kinetic energy with output velocity. The variant of the turbine with nozzle apparatuses in the low-pressure turbine in all modes has an increase of about 1 % of the efficiency of the low-pressure turbine as compared to the variant of conventional turbine because of the reduction of profile and secondary losses in nozzle apparatuses of the low-pressure turbine because of the reduction in nozzle apparatuses of 77 degrees of the angle of the rotation of the flow.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All

Access count: 1021 
Last 30 days: 8

Detailed usage statistics