Details

Title: Strength and deformation characteristics of ash and slag mixture // Инженерно-строительный журнал. – 2017 № 6 (74)
Creators: Sirotyuk V. V.; Lunev A. A.
Imprint: 2017
Collection: Общая коллекция
Subjects: Транспорт; Автомобильные дороги; ash-slag mixture; deformation characteristics; strength properties; ash-slags; roadbed; earth mound; ground materials; золошлаковые смеси; деформационные характеристики; прочностные характеристики; золошлаки; земляное полотно дорог; земляные насыпи; грунтовые материалы
UDC: 625.7/8
LBC: 39.31/32
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18720/MCE.74.1
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)

Allowed Actions: Read Download (1.6 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Изучен комплекс инженерных свойств золошлаковых смесей (ЗШС) для оценки их применения в качестве грунтового материала для возведения насыпей земляного полотна автомобильных дорог и вертикальных планировок. Проведены испытания образцов ЗШС от сжигания экибастузских каменных углей в котлах с сухим шлакоудалением. Для каждого значения плотности определен модуль общей деформации на приборе компрессионного сжатия и модуль упругости по адаптированной методике рычажного пресса. Определены значения угла внутреннего трения и удельного сцепления ЗШС в зависимости от влажности и нормального давления с применением метода одноплоскостного прямого (медленного) среза. Установлено, что увеличение плотности ЗШС существенно повышает модуль упругости и деформации, угол внутреннего трения и сцепление этого техногенного грунта. Увеличение влажности образцов ЗШС понижает модуль упругости и общей деформации, но имеет неоднозначное влияние на угол внутреннего трения и сцепление.

The results of a methodical study of the stress-strain state (SSS) of the anti-filtration wall arranged at the base of the ground dam are considered. The influence of VAT on the walls of the following factors: depth of the wall, the deformation modulus of the wall material, the scheme of intersection with the wall. The studies were carried out by numerical simulation. They have revealed a significant role in the formation of VAT wall processes of friction and slippage in contact with the soil. Through friction, the soil transfers significant compressive longitudinal forces to the wall, which are the greater the stiffness of the wall material. It is revealed that the working conditions of the hanging walls are more favorable than those of the walls supported by the rock. Empirical formulas that allow to predict the value of the maximum compressive stresses in the wall are proposed. Performed assessment of the strength of the wall in compression. It was taken into account that the strength of plastic clay-cement concrete significantly increases compared to uniaxial compression, if it is compressed on all sides. The essential role of the account of this effect at the choice of a material for the device of a wall is shown.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 155
Last 30 days: 7
Detailed usage statistics