Details

Title: Compatibility of precast heavy and monolithic lightweight concretes deforming // Инженерно-строительный журнал. – 2018. – С. 162-172
Creators: Koyankin A. A.; Mitasov V. M.; Tskhay T. T.
Imprint: 2018
Collection: Общая коллекция
Subjects: Строительство; Строительные материалы и изделия; concretes; lightweight concretes; monolithic concretes; heavy concrete; precast concrete; deformation of concrete; concrete deformation compatibility; concrete keyway coupling; бетоны; легкие бетоны; монолитные бетоны; тяжелые бетоны; сборные бетоны; деформирование бетонов; совместимость деформирования бетонов; шпоночное сопряжение бетонов
UDC: 691
LBC: 38.3
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18720/MCE.84.16
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\61655

Allowed Actions: Read Download (2.1 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Safe performance of connecting joint applied to different concrete ages is highly important when joints is placed in composite structures since joint is involved in mutual deformation of precast and monolithic concretes. This experimental study was carried out to determine how type of joint influence on it bearing capacity when perceiving shearing forces. The tests were carried out on a specially manufactured horizontal bench and a vertical press, which provided a shear force in the samples of different ages and with different concrete strength (light monolithic and heavy precast concretes). The following options of the joint were considered: a smooth surface, where the connection is done only by the forces of adhesion and friction; a joint with keys, the spacing of which varied; and a joint with the use of cross reinforcement. This paper determines nuances of the load-bearing capacity exhaustion in a composite structure at shear depending on the type of joint of lightweight monolithic and heavy precast concrete. A comparative analysis of the results obtained in the experimental studies and the data of previous studies has been carried out. The highest bearing capacity under shearing loads was determined in the joint with the cross reinforcement. Moreover, it was noted that keyed connection of concretes let guarantee sufficiently safe performance of connection.

Надёжная работа шва сопряжения бетонов разного возраста наиболее важна, когда он расположен в сборно-монолитных конструкциях, поскольку шов обеспечивает совместное деформирование сборного и монолитного бетонов. С целью изучения влияния вида шва сопряжения на его несущую способность при восприятии сдвигающих усилий авторами проведены экспериментальные исследования. Исследования были выполнены на специально изготовленном горизонтальном стенде и вертикальном прессе, которые обеспечивали создание сдвигающего усилия в образцах с разновозрастными и разно прочными бетонами (лёгкий монолитный и тяжёлый сборный). Были рассмотрены следующие варианты устройства шва сопряжения: гладкая поверхность, где сопряжение обеспечивается только за счёт сил адгезии и трения; шов сопряжения выполняемый со шпонками, шаг которых варьировался; сопряжение, выполняемое с использованием поперечной арматуры. Определены нюансы характера исчерпания несущей способности сборно-монолитной конструкции при сдвиге в зависимости от вида шва сопряжения лёгкого монолитного и тяжёлого сборного стержня. Проведён сопоставительный анализ полученных при экспериментальных исследованиях результатов с данными ранее выполненных исследований. Наибольшую несущую способность на восприятие сдвигающего усилия показал шов сопряжения, усиленный поперечной арматурой. Вместе с тем, шпоночное сопряжение также позволяет обеспечить достаточную надёжность сопряжения.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Table of Contents

  • 1. Introduction
  • 2. Methods
  • 3. Results and Discussion
  • 4. Conclusions:

Usage statistics

stat Access count: 238
Last 30 days: 3
Detailed usage statistics