Details

Title: Shear lag phenomenon in the tubular systems with outriggers and belt trusses // Инженерно-строительный журнал. – 2019 № 2 (86)
Creators: Arshadi H.; Kheyroddin A.
Imprint: 2019
Collection: Общая коллекция
Subjects: Строительство; Строительные конструкции; tubular systems; shift lag; issued reliance; construction trusses; construction truss belts; frame-shell systems; shell-diaphragm systems; high-rise building; трубчатые системы; сдвиговое запаздывание; вынесенные опоры; строительные фермы; пояса строительных ферм; каркасно-оболочковые системы; оболочково-диафрагмовые системы; высотные здания
UDC: 624.01
LBC: 38.5
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18720/MCE.86.10
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)

Allowed Actions: Read Download (1.7 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Development of technology facilitates construction of tall buildings. One of the common kinds of them is Tubular systems, divided into different types: framed tube, tube-in-tube, trussed tube and bundled tube systems. The main problem of tubular systems is the shear lag phenomenon that decreases the bending rigidity and moment resistance of the structures. In this paper, the phenomenon of shear lag in all kinds of steel tube systems is investigated analytically. In order to reach this objective, sixteen steel multi-storey tubular structures with the same plan, but a with a different number of stories and different tubular systems were designed by ETABS software based on AISC. Then the shear lags of each structure in different elevations are calculated by using the linear response spectrum analysis. The results show that nearly in the upper half of the structures the negative shear lag happens. Besides all, the formula was derived for each system with regard to the analyses data with linear regression examine by SPSS software, which showed that there is a significant relation between shear lag and three independent variables: story number, height ratio and distance from the web of the structures.

Развитие технологий облегчает строительство высотных зданий. Один из общих видов их трубчатые системы, разделенные в разные виды: обрамленная трубка, трубка-в-трубке, связанная трубка и связанные системы трубки. Основной проблемой трубчатых систем является явление сдвигового запаздывания, которое уменьшает изгибную жесткость и моментное сопротивление конструкций. В данной работе аналитически исследовано явление сдвигового запаздывания во всех видах стальных трубных систем. Для достижения этой цели компанией ETABS software на базе AISC были разработаны шестнадцать стальных многоэтажных трубчатых конструкций с одинаковым планом, но с разным количеством этажей и различными трубчатыми системами. Затем с помощью анализа спектра линейного отклика вычисляются сдвиговые лаги каждой структуры в различных высотах. Результаты показывают, что почти в верхней половине структур происходит отрицательное отставание сдвига. Кроме того, формула была получена для каждой системы с учетом данных анализа с линейной регрессией, исследованной программным обеспечением SPSS, которая показала, что существует существенная связь между сдвиговым лагом и тремя независимыми переменными: номером этажа, отношением высоты и расстоянием от полотна конструкций.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Table of Contents

  • Shear lag phenomenon in the tubular systems with outriggers and belt trusses
    • 1. Introduction
      • 1.1. Tube systems
      • 1.2. Shear lag phenomenon
    • 2. Methods
      • 2.1. Structural Modelling
      • 2.2. Definition of parameters of analyses
    • 3. Results and Discussion
      • 3.1. Studying shear lag of models
      • 1.2. Formulation of the shear lag factor for different tubular systems
    • 4. Conclusion

Usage statistics

stat Access count: 118
Last 30 days: 7
Detailed usage statistics