Details

Title: University classification: criteria, features, models // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Экономические науки. – 2020. – С. 91-100
Creators: Vasetskaya N. O.; Glukhov G. V.
Imprint: 2020
Collection: Общая коллекция
Subjects: Образование. Педагогика; Высшее профессиональное образование; Universities; University classification; classification criteria; classification models; classification features; genetic typology of universities; information criteria; университеты; классификация университетов; критерии классификации; модели классификации; признаки классификации; генетическая типология университетов; информационные критерии
UDC: 378
LBC: 74.58
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18721/JE.13108
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\64000

Allowed Actions: Read Download (226 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

The subject of study is University. The aim is to analyze the existing most common classifications of the University and develop a model of its genetic typology. The method is based on a categorical-system approach using the categorical method "A Number of Information Criteria" (AIC). This article discusses the problems of classification of universities caused by imperfection of methodology. The paper gives a brief overview of the most common classifications of the University, found in the works of Russian and foreign researchers, studied in detail the most representative of them. The article also critically analyzes the concepts used by researchers to classify universities. The paper examines the classification criteria underlying the systematization of universities. It is shown that none of the existing classifications is correct and justified, does not reflect the system of universities and does not allow to cover all their existing types. The article also substantiates the application of the categorical-system approach as a methodology for systematization of the species diversity of universities. The paper proposes the application of a categorical-system approach using the categorical method "A Number of Information Criteria" as a methodology for systematization of the species diversity of universities, on the basis of which the genetic typology of universities is developed. The article considers a number of information criteria reflecting the basic processes, the carriers of which are structural units (components) of the University, such as production, provision, service, consumption, research, export, self-education. A model of genetic typology of the University was developed. It is concluded that after the formation of new and more complex characteristics of a system object, such as a University, its systemic and organizational complexity increases. The obtained model of genetic topology of the University serves as a basis for the development of conceptual, structural, functional, target and evolutionary aspects of the subject area under study, as well as contribute to the development of the scientific theory of the University.

Предмет исследования – университет. Цель – анализ существующих наиболее распространенных классификаций университетов и разработка модели его генетической типологии. Рассматриваются проблемы классификации университетов, обусловленные несовершенством методологии. Дан краткий обзор наиболее распространенных классификаций университетов, встречающихся в работах российских и зарубежных исследователей, детально изучены наиболее представительные из них. Критически проанализированы основания, применяемые исследователями для классификации университетов. Изучены классификационные критерии, используемые при систематизации университетов. Показано, что ни одна из существующих классификаций не является корректной и обоснованной, так как не отражает природу университета, его целевую функцию, универсальный элементный состав, структуру, качественные характеристики и закономерности развития. Обосновано применение категориально-системного подхода в качестве методологии систематизации видового разнообразия университетов. Предложено применение категориально-системного подхода с использованием категориального метода "Ряд информационных критериев" в качестве методологии систематизации видового разнообразия университетов, на базе которого разработана генетическая типология университетов. Рассмотрен ряд информационных критериев, отражающих базовые процессы, носителями которых являются структурные подразделения (компоненты) университетов, такие как производство, обеспечение, обслуживание, потребление, исследование, экспорт, самообучение. Разработана модель генетической типологии университетов, в основе которой лежит теория выделения двухкомпонентного системообразующего ядра в рамках категориально-системного подхода с использованием категориального метода "Ряд информационных критериев". Данная модель характеризует последовательное развитие университета, то есть увеличение его системной и организационной сложности путем обретения им новой качественной характеристики. Сделан вывод, что по мере формирования новых, более сложных характеристик системного объекта, такого как университет, его системная и организационная сложность возрастает. Полученная модель генетической топологии университета служит базой для разработки понятийного, структурного, функционального, целевого и эволюционного аспектов исследуемой предметной области, а также способствуют развитию научной теории университета.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 232
Last 30 days: 10
Detailed usage statistics