Details

Title: Development of non-governmental education services in the conditions of digital economy // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Экономические науки. – 2020. – С. 100-109
Creators: Zakhirova G. M.
Imprint: 2020
Collection: Общая коллекция
Subjects: Образование. Педагогика; Высшее профессиональное образование; educational service; non-government educational services; innovative economy; labor market; centralized education; knowledge economy; digital economy; образовательные услуги; негосударственные образовательные услуги; цифровая экономика; инновационная экономика; рынок труда; централизованное образование; экономика знаний
UDC: 378
LBC: 74.58
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18721/JE.13209
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\64045

Allowed Actions: Read Download (177 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

With the transition to market relations, the demand for educational services increases, but the state cannot fully satisfy it due to a lack of budgetary funds. The contradiction between the increasing educational demands and the possibilities of satisfying them only on a state basis are the reason for the emergence of the non-state sector in the education system. One of the main tasks of higher education institutions around the world is the training and retraining of qualified personnel that meet the requirements and technologies of our time. The creation of new and innovative higher education institutions, the creation of online forms of training, and new methods for the training and retraining of young specialists are progressive reforms in the field of education. In the context of the digitalization of the economy, the demand for educational services is growing many times over, as the modern labour market needs personnel with additional knowledge in the field of information technology. The main source of development of the digital economy are specialists trained to work with information technology. If, on the one hand, the requirements for training in information technology are included in the professional standards for teachers, then on the other hand, preparation for using IT goes beyond technical competencies and requires an expanded understanding of the methodological preparation of teachers for work in the electronic educational environment. It should be noted that in the digital economy, many workers could become unclaimed due to wide employment of artificial intelligence. But along with this, new professions necessary in every branch of the economy will appear. And the training of such personnel in a short period of time can be carried out by non-governmental educational institutions using information technology.

С переходом на рыночные отношения спрос на образовательные услуги увеличивается, но государство не может удовлетворить его в полной мере из-за нехватки бюджетных средств. Противоречие между увеличивающимися образовательными запросами и возможностями их удовлетворения только на государственной основе является причинами возникновения негосударственного сектора в системе образования. Одной из основных задач высших учебных заведений во всем мире является подготовка и переподготовка квалифицированных кадров, отвечающих требованиям и технологиям современности. Создание новых инновационных высших учебных заведений, создание онлайн-форм обучения, и новых методологий подготовки и переподготовки молодых специалистов являются прогрессивными реформами в сфере образования. В условиях цифровизации экономики запросы на образовательные услуги возрастают многократно, так как современному рынку труда необходимы кадры с дополнительными знаниями в области информационных технологий. Главным источником развития цифровой экономики являются специалисты, подготовленные к работе с информационными технологиями. Если, с одной стороны, требования к подготовке по информационным технологиям включены в профессиональные стандарты педагогов, то, с другой, подготовка к использованию ИТ выходит за пределы технических компетенций и требует расширенного понимания методической подготовки преподавателей к работе в электронной образовательной среде. В условиях цифровой экономики многие работники могут стать невостребованными по причине широко использования искуственного интеллекта. При этом появятся новые профессии, которые будут необходимы в каждой отрасли экономики. Подготовку таких кадров за короткий промежуток времени могут осуществить именно негосударственные образовательные учреждения, используя информационных технологии.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 210
Last 30 days: 6
Detailed usage statistics