Details

Title: Типология ситуаций профессионально ориентированного общения в пенитенциарном дискурсе // Общество. Коммуникация. Образование. – 2021. – С. 7-18
Creators: Шарко М. И.
Imprint: 2021
Collection: Общая коллекция
Subjects: Образование. Педагогика; Высшее профессиональное образование; пенитенциарный дискурс; профессиональное общение; профессиональное ориентированное общение; типология ситуаций общения; коммуникативно-речевые задания; коммуникативные компетенции; речевые ситуации; penitentiary discourse; professional communication; professionally oriented communication; typology of communication situations; communication and speech tasks; communication skills; speech situations
UDC: 378
LBC: 74.58
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JHSS.12101
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\66783

Allowed Actions: Read Download (212 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Изучена целесообразность реализации коммуникативного подхода при обучении педагогическим дисциплинам для профессионализации сотрудников путем формирования профессионально ориентированной коммуникативной компетенции, связанной с дискурсом. Исследование направлено на решение методической проблемы отсутствия сведений об особенностях пенитенциарного дискурса и его типичных ситуациях общения, текстов-образцов, необходимых для разработки коммуникативно-речевых заданий. Предложены рабочие определения понятиям "коммуникативный подход" и "пенитенциарный дискурс". Рассмотрены коммуникативно-речевые задания в аспекте реализации коммуникативного подхода. Для характеристики общения в профессионально значимых ситуациях пенитенциарного дискурса использованы методы анализа научной литературы, нормативных правовых актов, результатов анкетирования, моделирование. Разработана типология речевых ситуаций (по количеству участников, интенции, тематике) и определены некоторые особенности общения в пенитенциарном дискурсе. Подготовлена примерная схема высказывания сотрудника уголовно-исполнительной системы в речевом взаимодействии с осужденными. Приведен пример коммуникативно-речевого задания.

The key idea of the article is the provision on the appropriateness of a communicative approach in teaching pedagogical disciplines for the professionalization of employees by forming a professionally oriented communicative competence. The ability to solve professional problems by speech means is associated with discourse. The research is aimed at solving the methodological problem: you need information about the features of penitentiary discourse and its typical communication situations, texts for developing communicative-speech tasks. The article gives working definitions of the concepts of "communicative approach" and "penitentiary discourse", considers communication-speech tasks in the aspect of implementing the communicative approach. To characterize communication in professionally significant situations of penitentiary discourse, the authors used methods of analyzing scientific literature, normative legal acts, results of questionnaires, modeling. The result of the researches is a typology of speech situations (by the number of participants, intentions, topics) and some features of communication in penitentiary discourse, an example of the statement of an employee of the penitentiary system in speech interaction with convicts, an example of a communication-speech task.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 203
Last 30 days: 12
Detailed usage statistics