Details

Allowed Actions: Read Download (180 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

This paper serves as a historical study of the development of China’s education for international students, based on which the authors try to summarize its effects on promoting China’s hard and soft powers. Since the implementation of the Reform and Opening-up Policy, the education of international students in China has made remarkable progress, boosting the internationalization process of China’s development. Its experience and implication deserve close observation and analysis. The paper uses data collected from Chinese government documents, public files and education reports, aiming to illustrate the facts and characteristics of the three stages of China’s international students education since 1978. The study was conducted using the historical approach to research, while combining the perspective of Education Science, Sociology and International Relations. The paper presents conclusions that the development of education for international students in China has: promoted the oversea popularity of Chinese culture and China’s soft power; created a positive effect on promoting bilateral relations and attracting foreign investment; facilitated human resources exchange; accelerated the internationalization process of Chinese universities. With the continuous growth of overall national strength and reputation, education for international students in China still has great potential.

Проведено историческое исследование развития китайского образования для иностранных студентов, на основе которого авторы пытаются обобщить его влияние на продвижение жестких и мягких сил Китая. С момента принятия "Политики реформ и открытости", образование иностранных студентов в Китае достигло заметного прогресса, стимулируя процесс интернационализации развития Китая. Его опыт и последствия заслуживают пристального наблюдения и анализа. В статье использованы данные, собранные из китайских правительственных документов, публичных досье и отчетов об образовании, с целью проиллюстрировать факты и характеристики трёх этапов обучения иностранных студентов в Китае с 1978 года. Исследование проводилось в рамках подхода, сочетающего в себе точки зрения предметных областей педагогики, социологии и международных отношений. В статье приведены выводы о том, что развитие образования для иностранных студентов в Китае способствовало международной популярности китайской культуры и мягкой силы Китая; оказало положительный эффект на развитие двусторонних отношений, а также привлечение иностранных инвестиций; облегчило обмен человеческими ресурсами; ускорило процесс интернационализации китайских университетов. С непрерывным ростом общей национальной силы и репутации образование для иностранных студентов в Китае все еще имеет большой потенциал.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 176
Last 30 days: 12
Detailed usage statistics