Details

Title Параметры социолингвистической компетенции участника межкультурной коммуникации // Общество. Коммуникация. Образование. – 2020. – С. 108-120
Creators Савкина Е. А.
Imprint 2020
Collection Общая коллекция
Subjects Образование. Педагогика; Методика преподавания учебных предметов; английский язык; межкультурные коммуникации; социолингвистические компетенции; параметры социолингвистических компетенций; социолингвистическое кредо; диалог культур; обучение иностранным языкам; english language; cross-cultural communications; sociolinguistic competencies; parameters of sociolinguistic competencies; sociolinguistic credo; dialogue of cultures; teaching foreign languages
UDC 372.8
LBC 74.26
Document type Article, report
File type PDF
Language Russian
DOI 10.18721/JHSS.11309
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key RU\SPSTU\edoc\65670
Record create date 1/28/2021

Allowed Actions

Read Download (209 Kb)

Group Anonymous
Network Internet

В статье отмечена необходимость интеграции межкультурного и социолингвистического подходов к процессу подготовки студентов к межкультурной коммуникации. В ходе такой подготовки реализуется направленность внимания обучающихся не только на познание особенностей иного лингвосоциума, но и на активное осознание параметров родной культуры. Когнитивный анализ двух культур, лежащий в основе межкультурного подхода, предполагает активное сопоставление явлений на уровне языковой системы, способность к такому анализу органически входит в структуру социолингвистической компетенции участника межкультурного диалога. Для изучения данной способности использована комбинация методов исследования: анализ научной литературы, контент-анализ концепций, моделирование компонентов социолингвистической компетенции. Обобщены требования, предъявляемые к уровню владения социолингвистической компетенцией с позиций общеевропейских требований и представлений. Введен термин "социолингвистическое кредо" участника межкультурного общения, дана характеристика данного понятия, уточнены степень и характер его влияния на успешность диалога культур. Рассмотрено социолингвистическое кредо учителя иностранного языка в качестве примера. Подчеркнута важность понимания и принятия участником межкультурного общения собственного социолингвистического "образа" ("кредо"). Дано описание специфики социолингвистической компетенции участника межкультурной коммуникации посредством выделения особых параметров данной компетенции.

The article admits the necessity of integrating intercultural and sociolinguistic approaches in the process of preparing students for intercultural communication. During this communication, students focus not only on learning the features of a different linguistic society but also on an active awareness of the parameters of their native culture. Cognitive analysis of two cultures, that is one of the bases of the intercultural approach requires the active comparison of phenomena at the level of the language system. Being able to do this analysis is part of the structure of the intercultural dialogue participants’ sociolinguistic competence. To study this ability the author uses a combination of research methods: analysis of scientific literature, content analysis of concepts, modeling of sociolinguistic competence components. The research summarizes the requirements for the level of sociolinguistic competence from the perspective of the Common European Framework of Reference for Languages. The paper introduces the term "sociolinguistic credo" of a participant in intercultural communication, describes this concept, specifies the degree and nature of its influence on the success of the dialogue of cultures. The author emphasizes the importance of understanding and accepting the participant’s sociolinguistic "image" ("credo"). The article describes the specifics of an intercultural participant’s sociolinguistic competence by highlighting the special parameters of this competence.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All

Access count: 253 
Last 30 days: 7

Detailed usage statistics