Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (175 Kb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
Статья посвящена обсуждению проблемы восприятия российскими гражданами зарубежных стран. Изучая восприятие россиянами других стран, мы в первую очередь опирались на теорию политического восприятия, в дополнение к которой использовались теория политической идентичности, а также работы политических географов, политических коммуникативистов, специалистов в области международных отношений и сравнительной политологии. Теоретический анализ темы базируется на масштабном политико-психологическом исследовании, носившем качественно-количественный характер. Сбор данных проводился с использованием опроса, включавшего большое число открытых вопросов, картографического метода, семантического дифференциала и проективного теста. Задача исследования в данном проекте - выявление образов и представлений российских граждан о восьми постсоветских странах-соседях, о двух наших стратегических партнерах - Индии и Китае, об отдельных странах Европы и о Евросоюзе, о США, о наших прежних союзниках - странах Латинской Америки и Африки, о Турции и Таиланде как притягательных для россиян туристических объектах. В статье описаны особенности их политического восприятия.
An article is dedicated to the problem of Russians’ perception of foreign countries. Studying the perception of other countries by Russians, we primarily relied on the theory of political perception, in addition to which we used the theory of political identity, as well as the work of political geographers, political communicators, specialists in international relations and the comparative political science. The theoretical analysis is based on a large-scale political-psychological study of qualitative-quantitative character. The data was collected by means of a poll that included a number of open-ended questions together with a cartographic study, a semantic differential method and projective tests. The goal of the study was to reveal and analyze Russians’ images and concepts of 8 Post-Soviet neighbor states, two of our strategic partners - India and China, individual European countries and the EU, former Soviet allies - countries of Latin America and Africa, the USA and two most popular resorts - Turkey and Thailand. The article discusses peculiarities of their perception in Russia.
Included in
Usage statistics
Access count: 237
Last 30 days: 4 Detailed usage statistics |