Details

Title: New issues of the quality management and its certification // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Сер.: Экономические науки. – 2021. – С. 37-48
Creators: Glukhov V. V.; Yakovlev A. A.; Livintsova M. G.; Kucheryavy E. A.
Imprint: 2021
Collection: Общая коллекция
Subjects: Экономика; Организация производства; quality management; quality management certification; knowledge management; quality management systems; quality standards; ISO standards; менеджмент качества; сертификация управления качеством; управление качеством; управление знаниями; системы менеджмента качества; стандарты качества; стандарты ISO
UDC: 658.5
LBC: 65.291.8
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: English
DOI: 10.18721/JE.14403
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Record key: RU\SPSTU\edoc\68104

Allowed Actions: Read Download (0.4 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

In the paper, on the example of features of Transneft Druzhba, JSC the issues of sufficiency of certification of an organisation’s quality management system for compliance with the requirements of "ISO 9001: for the provision of services" were considered. It is shown that the organisation’s quality management system certificated for compliance with ISO 9001 requirements does not guarantee consumers the quality of goods (or services) declared by the organisation, and the adopted system of certification of the quality management system undermines trust in the international quality certification institute. The purpose of the study was to prove that, to control the quality of the subject’s work, an adequate understanding of its structure, kinematics and additional features that allow organisation to extract unrecorded financial benefits is required. With outside control, controllers usually pay attention only to the subject of the verification itself, overlooking the fact that it belongs to a larger system that encompasses it, and its participation in a single process of forming the final product. Therefore, when verifying the implementation of ISO 9000 standards, they are usually shown only those areas of the organisation that can pass the quality inspection and do not disclose the existing links between sequential processes. Thereby they exclude the existing transaction costs from consideration (in particular, the costs associated with the need to implement input control at least based on the use of statistical methods). To confirm the initial hypothesis, the paper used methods of scientific abstraction and functional analysis. As a result of the research, the following statements are confirmed. Quality management and knowledge management issues have the complementary nature. The object is independent of knowledge and existed before its appearance. On the contrary, the subject of knowledge forms knowledge itself. "Including" an object in its activity, the subject considers it from the sides he is interested in, which become the "representative" of the entire multilateral facility, forgetting that the object of knowledge is a product of his cognitive activity, subjected to specific laws that do not coincide with the laws of the object itself. It is further proposed to present a model of certification of the quality management system, in which the existing shortcomings will be eliminated.

В работе на примере особенностей деятельности АО "Транснефть – Дружба" рассмотрены вопросы достаточности сертификации системы менеджмента качества организации на соответствие требованиям стандарта ISO 9001: на оказание услуг. Показано, что наличие у организации системы менеджмента качества, сертифицированной по стандарту ISO 9001, не гарантирует потребителям заявленного организацией качества товаров, а принятая система сертификации системы менеджмента качества подрывает доверие к международному институту сертификации качества. Цель исследования: доказать, что, контролируя качество работы предмета, нужно иметь адекватное представление о его структуре, кинематике и дополнительных возможностях, позволяющих извлекать неучтенную финансовую выгоду. При стороннем контроле контролеры обычно обращают внимание лишь на сам предмет проверки, упуская из рассмотрения факт его включенности (принадлежности) более крупной, объемлющей ее системы, его участия в едином процессе формирования конечного продукта. Поэтому при проверке внедрения стандартов ISO 9000, им, как правило, показывают лишь области организации, способные пройти проверку и не раскрывают существующие связи между последовательными процессами, исключая, тем самым, из рассмотрения существующие трансакционные издержки (в частности издержки, связанные с необходимостью осуществления входного контроля, хотя бы на основе применения статистических методов). Для подтверждения исходной гипотезы в работе использованы метод научной абстракции и функциональный анализ. В результате научного исследования подтверждены следующие утверждения. Вопросы управления качеством и управления знаниями имеют взаимодополняющий характер. Объект независим от знания и существовал до его появления. Напротив, предмет знания формирует само знание. "Включая" объект в свою деятельность, субъект рассматривает его с интересующих его сторон, которые становятся "представителем" всего многостороннего объекта, забывая, что предмет знания – продукт познавательной деятельности субъекта, подчиненный специфическим закономерностям, не совпадающим с закономерностями самого объекта. В дальнейшем предлагается представить модель сертификации системы менеджмента качества, в которой будут устранены существующие недостатки.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 77
Last 30 days: 5
Detailed usage statistics