Details

Allowed Actions: Read Download (337 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Необходимым условием реализации процессов трансформации региональных экономических систем, интенсивно происходящих в последние годы, является цифровое преобразование транспортно-логистической инфраструктуры, поскольку именно цифровой транспорт является ключевым элементом новой архитектуры взаимоотношений, диктуемых соответствующими как цифровыми преобразованиями во всех отраслях, так и необходимостью встраивания РФ и ее регионов в новую схему миропорядка. Научная значимость процесса информатизации заключается как в реализации приоритетного направления развития цифровых транспортных систем, принятых Стратегией научно-технологического развития РФ до 2035 года при их переходе на очередной технологический уклад, так и значимостью разработок теоретико-методологических основ стратегии цифровых преобразований. Задача цифровой трансформации транспортно-логистической инфраструктуры по мнению авторов, заключается в разработке концептуальных основ построения организационно-функциональной структуры цифровой интегрированной платформы, являющейся информационно-аналитическим ядром транспортно-логистической экосистемы, посредством которой осуществляется управление информационными потоками всех ее субъектов. В данной статье предложен авторский подход к формированию модели цифровой платформы, логическая последовательность и описание ее построения изложено в составленной авторами цифровой повестке, элементы которой представлены в виде целевых программ, в своей совокупности раскрывающие теоретико-методологические основы функционирования цифровой платформы с учетом требований цифровизации транспортной отрасли. Цифровой виртуальный контур модели цифровой интегрированной платформы формируется за счет ключевых архитектурных решений, к которым можно отнести построение портала "Государственное управление", портала мировых стандартов информационного взаимодействия, формирования информационный инфраструктуры, в своей совокупности представляющий цифровой актив, являющийся основой цифровых преобразований на транспорте. Архитектура цифровой информационной платформы ТЛИ выстроена за счет совокупности взаимодействия ряда цифровых площадок: базовой, аккумулирующий массив данных участников ТЛИ, технологической, как портфель информационных инструментов, прикладной площадки, которая за счет интеграции двух предыдущих платформ и с учетом изменения логистических перспектив разрабатывает сценарии цифровых решений. При этом поставленные задачи цифрового преобразования транспортно-логистической инфраструктуры разбиваются на долгосрочную, среднесрочную и краткосрочную перспективу. В условиях долгосрочного периода реализация поставленных задач обеспечивает построение каркаса, виртуального контура ЦИП; задачи среднесрочного периода представляют собой проектные решения; задачи краткосрочного периода - это подготовительный период, необходимый для формирования фундамента будущих разработок. Реализация предложенного варианта формирования цифровой платформы на основе цифровых решений и программного обеспечения позволит создать единое цифровое информационное транспортно-логистическое пространство, объединяющее различные звенья логистической цепи, соответствующие как реальным потребностям транспортно-логистического обслуживания, так и современному и перспективному уровню развития цифровых технологий на транспорте.

A necessary condition for the implementation of the transformation processes of regional economic systems, which have been intensively occurring in recent years, is the digital transformation of the transport and logistics infrastructure. Digital transport is a key element of the new architecture of relationships driven by the corresponding digital transformations in all industries and the need to integrate the Russian Federation and its regions into a new world order. The scientific significance of the informatization process lies both in the implementation of the priority direction for the development of digital transport systems adopted by the Strategy of Scientific and Technological Development of the Russian Federation until 2035 during their transition to the next technological structure, and in the significance of the development of the theoretical and methodological foundations of the digital transformation strategy. The task of the digital transformation of the transport and logistics infrastructure, according to the authors, is to develop a conceptual framework for constructing the organizational and functional structure of a digital integrated platform, which is the information and analytical core of the transport and logistics ecosystem, through which the information flows of all its subjects are managed. This article proposes the authors’ approach to the formation of a digital platform model. The logical sequence and description of its construction are outlined in the digital agenda compiled by the authors: its elements are presented in the form of target programs, which together reveal the theoretical and methodological foundations of the functioning of the digital platform, taking into account the requirements of digitalization of the transport industry. The digital virtual outline of the digital integrated platform model is formed through key architectural decisions, which include the Public Administration portal, a portal of world standards of information interaction, the formation of an information infrastructure, which in its entirety represents a digital asset, which is the basis of digital transformations in transport. The architecture of the digital information platform of the transport and logistics infrastructure is built through the combination of interactions between a number of digital platforms. They include the base platform, which accumulates an array of data from the transport and logistics infrastructure participants, the technological platform, as a portfolio of information tools, and the application platform, which, through the integration of the two previous platforms and taking into account changing logistics prospects, develops scenarios for digital solutions. At the same time, the set tasks for the digital transformation of transport and logistics infrastructure are divided into long-term, medium-term and short-term perspectives. In the long-term conditions, the implementation of the assigned tasks ensures the construction of a framework, a virtual outline of the digital information platform; the tasks of the medium-term period represent design solutions, while the short-term tasks are the preparatory period necessary to form the foundation for future developments. The implementation of the proposed option for the formation of a digital platform based on digital solutions and software will make it possible to create a unified digital information transport and logistics space. This space will unite various links in the logistics chain that meet both the real needs of transport and logistics services and the current and future level of development of digital technologies in transport.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 48
Last 30 days: 17
Detailed usage statistics