Details

Title: Лингвокреативность в коронавирусную эпоху: прагматический потенциал "вакцинологизмов" в немецкоязычных СМИ // Terra Linguistica. – 2024. – С. 63-77
Creators: Лагажан Ю. А.
Imprint: 2024
Collection: Общая коллекция
Subjects: Языкознание; Лингвистика текста; немецкоязычные СМИ; лингвокреативность; вакцинологизмы; лингвопрагматика; коронавирусная эпоха; неологизмы; COVID-19; linguistic creativity; vaccinologisms; linguopragmatics; coronavirus era; neologisms; German-language media
UDC: 81'42
LBC: 81.0
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JHSS.15105
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: New arrival
Record key: RU\SPSTU\edoc\72965

Allowed Actions: Read Download (404 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Статья посвящена анализу неологизмов тематической направленности "вакцинация" как результата лингвистической креативности на материале статей о вакцинации от COVID-19 в современном немецкоязычном медийном дискурсе. Пандемия и последующая вакцинация явились источником появления большого количества неологизмов. В качестве материала исследования стали выбраны новостные статьи о вакцинации из газет Австрии, Германии и Швейцарии за 2021-2023 гг. Методом сплошной выборки было выбрано 162 неологизма о вакцинации от COVID-19 и проанализировано 6454 фрагмента из немецкоязычных газет. В статье обосновывается введение в научный оборот понятия "вакцинологизма", под которым понимаются лексические единицы, номинирующие вакцинацию от COVID-19. Выявлено широкое распространение вакцинологизмов, которые являются реакцией на события коронавирусной пандемии. В статье предлагается классификация лингвокреативных вакцинологизмов, к которым относятся неологизмы с компонентом *impf*, образованные по одной из моделей: модель "существительное + существительное"; модель гибридного словосложения "*impf* + заимствование"; контаминация; метафоризация. Определено, что вакцинологизмы выполняет ряд функций: лингвистическую; экспрессивную; побуждающую; компрессивно-информативную. Методом семантического анализа выявлены актуальные значения неологизмов о вакцинации. В статье описано функционирование вакцинологизмов в различных типах дискурсах (политический, медицинский, валеологический, медийный). Продемонстрировано активное использование вакцинологизмов в медийном дискурсе, который стал источником для лингвистической креативности коммуникантов. Установлено, что структура немецкого языка располагает значительными ресурсами для образования вакцинологизмов. Прагматический потенциал неологизмов выявлен с помощью контекстуального анализа. Выявлено, что креативные вакцинологизмы обладают манипулятивным потенциалом для управления мнением реципиентов.

The article is devoted to the analysis of neologisms of the thematic field “vaccination” as a result of linguistic creativity based on articles on vaccination against COVID-19 in modern German-language media discourse. The pandemic and subsequent vaccinations were the source of a large number of neologisms. News articles about vaccination were selected as the research material from newspapers in Austria, Germany and Switzerland during 2021-2023. 162 neologisms about vaccination against COVID-19 were selected using a continuous sampling method. 6454 fragments from German-language newspapers were analyzed. The article substantiates the introduction of the concept of “vaccinologism”, which means lexical units nominating vaccination against COVID-19, into scientific circulation. The article proposes a classification of linguocreative vaccinologisms, which include neologisms with the *impf* component formed according to one of the models: the “noun + noun” model; the model of hybrid compounding “*impf* + borrowing”; contamination; metaphorization. It was determined that vaccinologisms perform a number of functions: linguistic; expressive; motivating; compressive-informative. The method of semantic analysis revealed the actual meanings of neologisms about vaccination. The article describes the functioning of vaccinologisms in various types of discourses (political, medical, valeological, media-related). The use of vaccinologisms in media discourse was demonstrated, which has become a source for the linguistic creativity of communicants. It was established that the structure of the German language has significant resources for the formation of vaccinologisms. The pragmatic potential of neologisms was revealed using contextual analysis.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 42
Last 30 days: 24
Detailed usage statistics