Details
Title | Methodology for assessing the innovation potential of the transport and logistics complex // π-Economy. – 2024. – Т. 17, № 4. — С. 124-138 |
---|---|
Creators | Lebedeva A. S.; Budrina E. V.; Rogavichene L. I.; Bulatova N. N. |
Imprint | 2024 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Экономика; Экономика транспорта; transport-logistics complexes; innovation potential; assessment of innovation potential; criteria for innovation; competitiveness; methodological tools; graphical visualization; транспортно-логистические комплексы; инновационный потенциал; оценка инновационного потенциала; критерии инновационности; конкурентоспособность; методологический инструментарий; графическая визуализация |
UDC | 338.47:656 |
LBC | 65.37 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.18721/JE.17408 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\73984 |
Record create date | 9/23/2024 |
The study is aimed at developing methodological tools for assessing the innovation potential of transport and logistics complex (TLC), which is the basis for forming strategic decisions regarding innovative development and increasing the competitiveness of transport and logistics structures of the country. Based on the analysis of the effects from the introduction of innovations in the structure of technologically advanced TLCs, the criteria of innovativeness and types of TLCs have been identified, which makes it possible to assess the level of object’s lagging behind the leaders and the scale of the required innovative transformations. Because of a comparative analysis of existing methods and methodologies for assessing the objects’ potential, some solutions applicable to the TLC assessment were identified, taking into account the specifics of its functioning and its difference from such objects as an enterprise or a region. At the same time, at least three aggregated approaches to the assessment of innovation potential were compared: resource, internal and resultant, which allowed to achieve a higher reliability of the developed methodology. Based on the integrated approach, a multilevel decomposition of the TLC innovation potential was made on four components: resource, management, performance, infrastructure. The authors also identified components and determined the assessment indicators of each of the components, which are assessed in the framework of the methodology developed by the authors, representing the synthesis of the elements of the studied methods. According to the methodology for assessing the TLC innovation potential by means of graphic visualization, analogy method and multidimensional scaling, the provision of the complex with resources for innovative development and infrastructure capabilities for the introduction of innovative technologies are displayed. Unlike the existing universal tools for assessing the objects’ potential, the methodology takes into account the specifics of transport and logistics structures and the significance of the evaluation elements, as well as the need to assess the infrastructural component of the complex potential. The results of approbation of the methodology on the example of the Multipurpose Sea Cargo Complex Bronka (MSСC Bronka, St. Petersburg, Russia) with the use of systematization, interviewing, economic-mathematical and expert methods have not revealed any limitations in the use of the methodology. The tools presented in the work can be used to develop the strategy and policy of innovative development of TLCs of different types, scale and specialization.
Исследование направлено на развитие методологического инструментария оценки инновационного потенциала транспортно-логистического комплекса (ТЛК), что является основой формирования стратегических решений относительно инновационного развития и повышения конкурентоспособности транспортно-логистических структур страны. На основе анализа эффектов от внедрения инноваций в структуру технологически развитых ТЛК были выявлены критерии инновационности и типы ТЛК, что позволяет оценить уровень отставания объекта от лидеров и масштабы требуемых инновационных преобразований. В результате сравнительного анализа существующих методов и методик оценки потенциала объектов были определены отдельные решения, применимые для оценки ТЛК с учетом специфики его функционирования и отличия от таких объектов, как предприятие или регион. При этом сравнивались как минимум три укрупненных подхода к оценке инновационного потенциала: ресурсный, внутренний и результативный, - что позволило добиться более высокой достоверности разрабатываемой методики. На основе комплексного подхода была произведена многоуровневая декомпозиция инновационного потенциала ТЛК по четырем составляющим: ресурсной, управленческой, результативной, инфраструктурной. Были также выделены компоненты и определены показатели оценки каждой из составляющих, которые оцениваются в рамках разработанной авторами методики, представляющей синтез элементов изученных методов. Согласно методике оценки инновационного потенциала ТЛК посредством графической визуализации, метода аналогии и многомерного шкалирования, отображается обеспеченность комплекса ресурсами для инновационного развития и возможности инфраструктуры для внедрения инновационных технологий. В отличие от существующих универсальных инструментов оценки потенциала объектов методика учитывает специфику транспортно-логистических структур и значимость элементов оценки, а также необходимость оценки инфраструктурной составляющей потенциала комплекса. Результат" (ММПК "Бронка") с применением систематизации, интервьюирования, экономико-математического и экспертного методов не выявили ограничений в использовании методики. Представленный в работе инструментарий может быть использован для разработки стратегии и политики инновационного развития различных по виду, масштабу и специализации ТЛК.
Access count: 65
Last 30 days: 11