Details

Title: Образ города в немецкой лирике эпохи экспрессионизма // Terra Linguistica. – 2023. – С. 39-51
Creators: Ефимова А. В.; Саввина И. С.
Imprint: 2023
Collection: Общая коллекция
Subjects: Литературоведение; Анализ литературного произведения. Литературная критика; немецкая лирика; экспрессионизм; образы городов; образные парадигмы; немецкие поэты; языковые репрезентации; поэтические средства; German lyrics; expressionism; image of the city; shaped paradigms; German poets; linguistic representations; poetic means
UDC: 82.09
LBC: 83.2
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JHSS.14403
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: New arrival
Record key: RU\SPSTU\edoc\72649

Allowed Actions: Read Download (292 Kb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

В статье исследуется образ города в лирике немецкого экспрессионизма, средства языковой репрезентации образа "город", позволяющее увидеть и осмыслить следствие индустриализаци"город" как ключевого компонента в языковой картине мира немецких экспрессионистов. Цель - выявить, какими лексемами и художественными средствами поэты экспрессионизма выражали свое отношение и видение больших городов. Материалом исследования послужили стихотворения немецкого экспрессионизма во временных рамках 1910-1930 гг., в частности, сборник стихотворений "Сумерки человечества" 1919-го года. Было изучено 80 стихотворений Георг Гейма, Георг Тракля, Альфред Дёблина. Анализ выстроен согласно методике типологического деления парадигм, представленной в работах Н. В. Павлович. Для этого мы выявили образы города в экспрессионистской поэзии на основе изобразительно-выразительных средств языка - сравнений, эпитетов, метафор и определили особенности участия лексемы "город" в качестве компонента образных моделей. Сформулирован вывод, что образ города в лирике немецкого экспрессионизма связан с лексемами "природа", "цвет" и "разрушение", что показывает негативное воздействие городской среды, восприятие жителей города как неконтролируемой силы наподобие природных стихий, а парадигмы со цветами - это явное наследие оригинальной базы экспрессионизма - живописи. Экспрессионисты, чье видение было исключительно субъективным, сходились во многих аспектах городского образа - город всегда окрашен в одни и те же цвета (черный, серый и красный), поэты разделяли одно и то же чувство (страх) и были потеряны в мегаполисах.

The article examines the representation of a city in the lyrics of German expressionism, the means of linguistic figurative representation of a city, which allows to see and comprehend the consequences of the industrialization of cities in the early twentieth century. The relevance of the study is dictated by the need to study the representation of a city as a key component in the linguistic worldview of the German expressionists. The goal is to find out what lexemes and with what literary devices of language the poets of expressionism expressed their attitude and vision of big cities. The material is the poems of German expressionism of 1910-1930 from the collection of poems "The Twilight of Humanity" of 1919 year. 80 poems were studied, in particular the poems of Georg Geim, Georg Trakl, Alfred Deblin. The analysis is built according to the method of typological division of paradigms presented in the works of N. V. Pavlovich. To complete, the images of the city were identified in expressionist poetry on the basis of literary devices of language - comparisons, epithets, metaphors and determined the features of the participation of the lexem "city" as a component of figurative models. We came to the conclusion that the representation of a city in the lyrics of German expressionism associated with the lexemes "nature", "color" and "destruction", which shows the negative influence of the urban environment, the perception of city residents as an uncontrollable force like natural elements, and paradigms with flowers - this is a clear legacy of the original basis of expressionism - painting. Expressionists, whose vision was purely subjective, converged on many aspects of the urban image - the city is always painted in the same colors (black, gray and red), the poets shared the same feeling (fear) and were lost in metropolitan areas.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 59
Last 30 days: 19
Detailed usage statistics