Table | Card | RUSMARC | |
Allowed Actions: Read Download (303 Kb) Group: Anonymous Network: Internet |
Annotation
В статье рассматривается понятие речевого воздействия стратегии убеждения в академической коммуникации билингвов. Цель настоящего исследования заключается в разработке модели стратегии убеждения на основе выбора вербальных средств речевого воздействия естественного языка (на примере английского языка) с позиции продуцента. Теоретико-методологическим основанием исследования в рамках теории речевой деятельности и деятельностной парадигмы в статье приняты методы моделирования, контент-, контекстуального и семантического анализа, метод лингвистического описания, интроспекции. Материалом исследования послужил корпус англоязычных лекций Мичиганского университета, на примерах которых предпринята попытка изучения воздействующего потенциала дискурсивных единиц при реализации тактик информирования, доказательного аргументирования, обобщения в стратегии убеждения. Модель стратегии убеждения представлена авторами на основе речевых актов иллокуции, локуции и перлокуции. Установлено, что механизм стратегии убеждения, детерминируемый мотивами, целями и личностными смыслами коммуникантов, направлен на конструирование академической идентичности реципиента на основе его культурной идентичности, активной познавательной позиции и интериоризации академических концептов. Делается вывод, что специальные языковые средства в стратегии убеждения на лексико-грамматическом и фразовом уровнях рассматриваются как инструменты речевого воздействия, позволяющие преодолеть коммуникативные затруднения, повысить продуктивность коммуникации академического материала, дополнить индивидуальный лексикон билингва новыми концептуальными репрезентациями и реализовать коммуникативные интенции.
The paper examines the mechanism of speech influence persuasion strategy in English-language bilingual academic communication. The research points out that the problem of speech influence in discourse practices has been given insufficient attention from the perspective of psycholinguistics. Consequently, the aim of the research is to create a model of persuasion strategy incorporating the speaker’s choice of vocabulary and grammar in natural language (in this instance, English). Using the speech activity theory and the activity paradigm in psychology as a theoretical framework, the paper employs introspection, modelling, content, contextual and semantic analysis methods. Speech events in lectures from the MICASE corpus provided the material of the research, which attempts to describe the functional potential of discourse units in the context of informing, evidential argumentation and generalisation as tactics of the persuasion strategy. The paper presents the persuasion strategy through the lens of illocutionary, locutionary and perlocutionary acts. We established that the mechanism of persuasion strategy, determined by the motives, goals and personal understanding of the speaker, defines language choices and academic identity on the basis of their cultural identity, active learning attitude and internalization of academic concepts. The authors conclude that special language units in the persuasion strategy at the vocabulary, grammar and phrase levels are instruments of speech influence that resolve communicative obstacles, increase the efficiency of academic material communication, supplement the bilingual’s individual lexicon with new conceptual representations and subject interrelations, as well as realize communicative intentions.
Included in
Usage statistics
Access count: 38
Last 30 days: 13 Detailed usage statistics |