Details

Title: Жанр речи в динамике дискурса // Terra Linguistica. – 2023. – С. 79-94
Creators: Колмогорова А. В.; Козачина А. В.
Imprint: 2023
Collection: Общая коллекция
Subjects: Языкознание; Лингвистика текста; речевые жанры; динамика дискурса; институциональный дискурс; педагогический дискурс; дискурсивно модифицированные жанры речи; институционализированные ценности; японские учебники; speech genres; dynamics of discourse; institutional discourse; pedagogical discourse; discursively modified speech genres; institutionalized values; Japanese textbooks
UDC: 81'42
LBC: 81.0
Document type: Article, report
File type: PDF
Language: Russian
DOI: 10.18721/JHSS.14406
Rights: Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally: New arrival
Record key: RU\SPSTU\edoc\72652

Allowed Actions: Read Download (0.4 Mb)

Group: Anonymous

Network: Internet

Annotation

Настоящая статья посвящена анализу функциональной трансформации жанровых форм в институциональном дискурсе. В фокусе исследования находится педагогический дискурс, который призван легитимировать ряд институционализируемых государством ценностей ("институционализированных"), необходимых к воспроизводству в обществе. Материалом служат учебники серии "Наша мораль" для младших и средних школ Японии, которые являются основой курса "Моральное воспитание". Общий объем проанализированного материала составляет 1500 страниц. В исследовании использованы методы дискурс-анализа, а также элементы жанроведческого и сравнительно-сопоставительного анализа. В результате продемонстрированы принципы модификации различных жанров в принимающем дискурсе в новые формы, которые в рамках настоящего исследования получили название "дискурсивно модифицированные жанры". Полученные результаты представляют интерес для специалистов в области теории дискурса и дискурс-анализа, речеведения и жанроведения. В качестве перспективы исследования видится системное изучение дискурсивного потенциала различных жанров речи.

The paper aims to examine the functional transformation of genres in institutional discourse. The focus of the study is pedagogical discourse, which is intended to legitimize a number of values institutionalized by the state ("institutionalized") that are necessary for reproduction in society. Research material is presented with textbooks of the "Our Morality" series for junior and middle schools in Japan that are the basis for the Moral Education course. The total volume of research material is 1,500 pages. The study uses methods of discourse analysis, as well as elements of genre analysis and comparative method. As a result, we demonstrate how various genres are being modified into new forms in the receiving discourse. Within the framework of the current study, these forms are called "discursively modified genres". The results are of interest to specialists of discourse theory and discourse analysis, speech science and genre studies.

Document access rights

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All Read Print Download
-> Internet All Read Print Download

Usage statistics

stat Access count: 52
Last 30 days: 12
Detailed usage statistics