Details
Title | The Problem of Measurement in Quantum Physics and the Description of Consciousness // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 4. — С. 58-74 |
---|---|
Creators | Kuskova S. |
Imprint | 2023 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Общенаучные и междисциплинарные знания; Семиотика; Радиоэлектроника; Искусственный интеллект. Экспертные системы; consciousness (philosophy); models of consciousness; information models of consciousness; phenomenological justification; non-Cartesian phenomenology; mental phenomena; сознание (философия); модели сознания; информационные модели сознания; феноменологическое обоснование; некартезианская феноменология; ментальные явления |
UDC | 003; 004.8 |
LBC | 13; 32.873 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2023.04.06 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\75533 |
Record create date | 3/21/2025 |
The paper is devoted to the philosophical foundations of the information model of consciousness. David Dubrovsky's theory of consciousness overcomes the dilemma of dualism and monism in explanations of mental phenomena. They are not an epiphenomenon of the physical, but a necessary information process conditioned by the relation of informational causality. The one relation between heterogeneous entities that does not involve materialistic criticism is not an empirical but the semiotic relation of a sign, meaning and information The syntactic characteristics of the sign provide information about the structure of the denotation and reveal the structure of thought about it. Charles Sanders Peirce’s doctrine of signs explains the internal logical relations between mental phenomena, their connection with the structure of objective and subjective reality. Peirce's non-Cartesian phenomenology considers mental phenomena without separating perspectives from the first and third person, it does not postulate the necessary existence of the thinking Self and physical objects. Mental processes – thoughts, sensations, volitions – are not only designated by other elementary thoughts, but also have a symbolic nature themselves. Peirce's mental phenomenon is an abstraction, a sign of a sign. We do not have a precisely detailed sensory image of the object, we do not photograph it, but schematize it. We remember the general properties rather than the specific details of the phenomenon. Modern neuroscientific data confirm the existence of a physical mechanism, the function of which is the abstraction and construction of the discrete content of sensation. Dubrovsky considers elementary sensation as a product of selective activity. The informational approach to consciousness does not entail a certain materialistic or idealistic ontology but takes into account objective semantic connections of phenomena, independent of their nature.
Работа посвящена философским основаниям информационной модели сознания. Теория сознания Д. И. Дубровского преодолевает дилемму дуализма и монизма в объяснении ментальных явлений. Они рассматриваются не как эпифеномен физического, а необходимый информационный процесс, обусловленный отношением информационной причинности. Отношение между разнородными сущностями, не вызывающее материалистической критики, – это семиотическое отношение знака, предметного значения и информации. Синтаксические характеристики знака сообщают информацию о структуре денотата и показывают структуру мысли о нем. Учение о знаках Ч. С. Пирса объясняет внутренние логические отношения между ментальными явлениями, их связь со структурой объективной и субъективной реальности. Некартезианская феноменология Пирса рассматривает ментальные явления без разделения перспектив от первого и третьего лица, не постулирует необходимое существование мыслящего Я и физических объектов. Ментальные процессы: мысли, ощущения, воления – не только обозначаются другими элементарными мыслями, но и имеют знаковую природу сами. Ментальный феномен у Пирса – это абстракция, знак знака. Мы не имеем точно детализированного чувственного образа предмета, не фотографируем, а схематизируем его. Мы запоминаем скорее общие свойства, чем конкретные детали явления. Современные данные нейронауки подтверждают наличие физического механизма, функцией которого является абстрагирование и оформление дискретного содержания ощущения. Дубровский рассматривает элементарное ощущение как продукт избирательной деятельности. Информационный подход к сознанию не влечет определенную материалистическую или дуалистическую онтологию, а учитывает объективные смысловые связи явлений, независимые от их природы.
- On the Phenomenological Foundation of the Information Model of Consciousness
- Феноменологическое обоснование информационной модели сознания
- ЛИТЕРАТУРА
- REFERENCES
Access count: 16
Last 30 days: 16