Details

Title Binocular Dissociation in Ethnographic Narratives of VR Art // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 4. — С. 90-103
Creators Rhett Tsai (Cai Yuxiao)
Imprint 2023
Collection Общая коллекция
Subjects Общенаучные и междисциплинарные знания; Семиотика; Вычислительная техника; Имитационное компьютерное моделирование; virtual reality; narratives of art; ethnographic narratives of art; Binocular dissociation; Binocular vision; Media arts; виртуальная реальность; нарративы искусства; этнографические нарративы искусства; бинокулярные диссоциации; бинокулярное зрение; медиаискусства
UDC 003; 004.94
LBC 13; 32.973-018.2
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2023.04.08
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75536
Record create date 3/21/2025

Allowed Actions

Read Download (0.6 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

This paper is a study of binocular dissociation that targets ethnography in the narratives of VR art. While most virtual reality head-mounted displays today use binocular vision systems, this paper proposes to use the anti-stereopsis tradition of binocular dissociation to create VR works. It begins with one of the earliest experiments with binocular vision by Wheatstone. To demonstrate the pertinence of such an experiment, a case study illustrates the idea of binocular rivalry in VR. The other case, created by the author, focuses on the simulation of the “land-sickness” of the Tanka people, a marginal ethnic group living mostly in boats on the waters of China. The practice in this case uses binocular dissociation to induce binocular rivalry or even disorientation in the viewers in order to produce an ethnographic VR effect that is based in the experience of the Tanka people. The fundamental purpose of this paper is to discuss technological life and cultural contexts through media experiments, and it regards the Tanka people as a representation of the current cultural contexts of technological art: The dichotomy between “water people” and “land people” embodied by this ethnic group and the “land-sickness” caused by the uncomfortable shifting between sea and land spaces becomes a poignant metaphor. The visual experiments with devices for binocular vision not only act as analogues for the ethnographic pictures of the Tanka people. They also create illustrative links between technological life and cultural identity.

Статья представляет собой исследование бинокулярной диссоциации, ориентированное на этнографию в нарративах искусства виртуальной реальности. В то время как сегодня большинство наголовных дисплеев виртуальной реальности используют системы бинокулярного зрения, в этой статье предлагается использовать антистереопсисную традицию бинокулярной диссоциации для создания произведений виртуальной реальности. Один из самых ранних экспериментов с бинокулярным зрением был проведен Чарльзом Уитстоном. Чтобы продемонстрировать целесообразность такого эксперимента, тематическое исследование иллюстрирует идею бинокулярного соперничества в виртуальной реальности. Другой кейс, созданный автором, сосредоточен на моделировании "болезни земли" народа танка, маргинальной этнической группы, живущей в основном в лодках в водах Китая. В данном случае практика использует бинокулярную диссоциацию, чтобы вызвать бинокулярное соперничество или даже дезориентацию зрителей, чтобы создать этнографический эффект виртуальной реальности, основанный на опыте народа танка. Основная цель этой статьи – обсудить технологическую жизнь и культурный контекст посредством медиа-экспериментов, и в ней народ танка рассматривается как представитель современного культурного контекста технологического искусства: Дихотомия между "водными людьми" и "сухопутными людьми", воплощенными в этой этнической группе, и "болезнь суши", вызванная неудобным перемещением между морским и сухопутным пространством, становится острой метафорой. Визуальные эксперименты с приборами бинокулярного зрения выступают не только аналогами этнографических изображений народа танка. Они также создают наглядные связи между технологической жизнью и культурной самобытностью.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Binocular Dissociation in Ethnographic Narratives of VR Art
    • LAND-SICKNESS OF THE TANKA PEOPLE AND MISPLACED STEREOPSIS
    • BINOCULAR DISSOCIATION: EXPERIMENTS AGAINST THE PRINCIPLE OF STEREOPSIS
    • BE SAMPAN: FROM BINOCULAR DISSOCIATION TO DISORIENTATION
    • EXPLORING CULTURAL CONTEXTS IN TECHNOLOGICAL ART
    • REFERENCES

Access count: 14 
Last 30 days: 14

Detailed usage statistics