Details

Title Crystallographic Resonances: Rewriting Novalis // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 3. — С. 7-23
Creators Henrich J.; Zielinski S.
Imprint 2023
Collection Общая коллекция
Subjects Радиоэлектроника; Искусственный интеллект. Экспертные системы; Изобразительное искусство и архитектура; Теория изобразительного искусства; technical images; crystallographic resonances; dendrites (art); language of stones; crystal language; artificial neural networks; технические изображения; кристаллографические резонансы; дендриты (искусство); язык камней; язык кристаллов; искусственные нейронные сети
UDC 004.8; 73/76.01
LBC 32.973-018.2; 85.100
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2023.03.02
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75541
Record create date 3/21/2025

Allowed Actions

Read Download (0.8 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

In 1798/99 the poet, philosopher, geologist, and mining expert Friedrich von Hardenberg, known as Novalis, drafted The Disciples at Sais, one of many literary fragments that envision an expanded form of reading and writing that takes its cues from the book of nature. This includes the language of rocks and crystals as evolving structures or forms. In June 2023 the filmmaker and artist Juliane Henrich created Dendrites at Hardenberg‘s castle in Oberwiederstedt. The title refers to the branch-like connections between nerve cells in the brain. In artificial neural networks, this structure is imitated. Crystals also grow in dendrite form. As part of the artistic research-group Resonanzräume, Henrich creates a space of resonance between dendrites and crystals, between Novalis‘ poetry and machinic language production, between Romanticism and the re-enchanted technosphere of the present. This space of resonance is here explored in conversation between herself, media theorist and media archaeologist Siegfried Zielinski, and GPT-4. The poetic and philosophical fragments of Novalis and Henrich‘s video-installation provide the material backdrop to this conversation. It concerns the limits of the AI tool as a romantic thinker and writer, it also establishes the romantic‘s interest in a language external to ourselves.

В 1798/99 году поэт, философ, геолог и эксперт по горному делу Фридрих фон Гарденберг, известный как Новалис, написал “Ученики в Саисе”, один из многих литературных фрагментов, предполагающих расширенную форму чтения и письма, основанную на книге природы. Он включает в себя язык камней и кристаллов как развивающихся структур или форм. В июне 2023 года режиссер и художница Джулиана Генрих создала “Дендриты” в замке Харденберг в Обервидерштедте. Название относится к разветвленным связям между нервными клетками головного мозга. В искусственных нейронных сетях имитируется эта структура. Кристаллы также растут в дендритной форме. В составе художественной исследовательской группы Resonanzräume Генрих создает пространство резонанса между дендритами и кристаллами, между поэзией Новалиса и машинным языком, между романтизмом и обновленной техносферой настоящего. Это пространство резонанса здесь исследуется в беседе между ней самой, медиа-теоретиком и медиа-археологом Зигфридом Зелински и GPT-4. Поэтические и философские фрагменты Новалиса и видеоинсталляции Генрих служат материальным фоном для этого разговора. Он касается границ возможностей технологии искусственного интеллекта как романтического мыслителя и писателя, а также устанавливает интерес романтика к внешнему по отношению к нам самим языку.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Crystallographic Resonances: Rewriting Novalis
    • REFERENCES

Access count: 22 
Last 30 days: 22

Detailed usage statistics