Details
Title | On the Art of Shibari as a Form of Writing // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 3. — С. 49-58 |
---|---|
Creators | Soulrope K. |
Imprint | 2023 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Изобразительное искусство и архитектура; Теория изобразительного искусства; Языкознание; Прикладное языкознание; art of shibari; letter forms; bondage (linguistics); kinbaku; binding technique (linguistics); shibari as a language; искусство шибари; формы письма; бондаж (языкознание); кинбаку; техника связывания (языкознание); шибари как язык |
UDC | 73/76.01; 81'33 |
LBC | 85.100; 81.1 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2023.03.05 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\75544 |
Record create date | 3/24/2025 |
The art of tying the body with rope can be considered a form of writing. In this technique, the rope moves, leaving traces-patterns on the body which acts as a living and feeling canvas. There is interaction at two levels: control of the ropes, their arrangement of nodes as a created pattern, and the impact on the person who feels the ropes and reacts to them in one way or another. Handwriting depends on the pressure on the paper. But if the “paper” feels touch, smooth curls or painfully sharp underlines, then in the course of writing you have to solve two problems – to make the letters correct, and to establish an emotional relationship with the paper. Thus, in shibari, logical concentration, correctness and safety of construction are important, but an even more lively response requires sensory involvement from the master or mistress. However, unlike most writing or painting, where it is enough to look at the result, in shibari it is important to see the stages of creation, as if the artist was fundamentally changing his work with each new stroke. Shibari as a language takes place on two planes: one existing in space – a three-dimensional pattern of knots and lines on the body, the other, unfolding in time – the movement of the rope, and the body subordinate to it. Shibari has the features of a performance, and tying can serve to convey the theatrical relationship between the master and the model, and, together with the surroundings, create a plot. Moreover, the drawing of a rope can convey specific meanings. In ancient Japan, when binding was used for prisoners, the ropes on the body not only prevented escape and determined the remaining degrees of freedom. The knots were also of service for providing information about the person.
Искусство связывания тела веревкой можно рассматривать как форму письма. В этой технике веревка движется, оставляя следы-узоры на теле, которое предстает как живое и чувствующее полотно. Происходит взаимодействие двух уровней: управление верёвками, расположение их узлов по созданному шаблону и воздействие на человека, который чувствует веревки и тем или иным образом на них реагирует. Почерк в том числе зависит и от нажима на бумагу. Но если “бумага” чувствует прикосновения, плавные завитушки или болезненно резкие подчеркивания, то в ходе письма приходится решать две задачи – делать буквы правильными, и налаживать эмоциональные взаимоотношения с бумагой. Таким образом в шибари важна как логическая сосредоточенность, правильность и безопасность построения, но так и живой отклик требующий от мастера чувственной включенности. Однако в отличие от письма или живописи, где достаточно посмотреть на результат, в шибари важно видеть этапы создания, как если бы художник с каждым новым мазком принципиально менял бы свое произведение. Шибари как язык имеет два плана: один существующий в пространстве – трехмерный узор из узлов и линий на теле, другой, разворачивающийся во времени – движение веревки и подчиненного ей тела. Шибари имеет черты перфоманса, и связывание может служить передачи театрализованных взаимоотношений мастера-модели, и вместе с антуражем создавать сюжет. Однако рисунок веревки может передавать конкретные смыслы. В древней Японии, когда связывание использовалось по отношению к арестантам, веревки на теле не только не давали убежать и определяли степень свободы, но также узлы служили для информации о человеке.
- On the Art of Shibari as a Form of Writing
- REFERENCES
Access count: 6
Last 30 days: 6