Details
Title | Memory Technology in the Philosophy of Nikolai Fedorov // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 2. — С. 64-71 |
---|---|
Creators | Serkova V. A. |
Imprint | 2023 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Философия; Философия науки; memory technology; Russian philosophy; religious philosophy; cultural memory; museum collections; communication of generations; технология памяти; русская философия; религиозная философия; культурная память; музейные коллекции; связь поколений |
UDC | 1 |
LBC | 87.25 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2023.02.07 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\75577 |
Record create date | 3/27/2025 |
Nikolai Fedorovich Fedorov is one of the most original interpreters and critics of the direction of technical progress, which he identified with the beginning and development of industrialization. His “Philosophy of the Common Task” is well known. However, the theoretical “substructures” which are not directly related to the theory of the “Common Task” deserve attention in how they strengthen its basis. Thus, his views on cultural memory and the ways of fixing it remain little explored in the philosophical literature. The purpose of the study is to analyze the importance of cultural memory for the formation of the national spirit and connection of generations, and the role assigned to the museum in this process. This research is based on an axiological method, drawing on critical studies of Fedorov's philosophy in Russian and international interpretations of his work. The function of the museum in the processes of preserving the memory of the preceding culture is revealed. The ways of inheriting basic cultural values through the meaningful collection of museums are analyzed. This understanding of the importance of the museum in the life of people is compared with contemporary concepts and discussions around the museum as an institution or a business. The discussion of Boris Groys and Douglas Crimp on the purpose of the museum in contemporary cultural practice is taken as the basis for this.
Николай Федорович Федоров - один из самых оригинальных интерпретаторов и критиков направления технического прогресса, которое он отождествлял с началом и развитием индустриализации. Хорошо известна его “Философия общей задачи”. Однако теоретические “подструктуры”, не имеющие прямого отношения к теории “Общей задачи”, заслуживают внимания в том смысле, что они укрепляют ее основу. Таким образом, его взгляды на культурную память и способы ее закрепления остаются малоизученными в философской литературе. Цель исследования - проанализировать важность культурной памяти для формирования национального духа и связи поколений, а также роль, отводимую музею в этом процессе. Это исследование основано на аксиологическом методе, опирающемся на критические исследования философии Федорова в российских и международных интерпретациях его творчества. Раскрывается функция музея в процессах сохранения памяти о предшествующей культуре. Анализируются способы наследования основных культурных ценностей через содержательную коллекцию музеев. Это понимание важности музея в жизни людей сопоставляется с современными концепциями и дискуссиями вокруг музея как учреждения или бизнеса. За основу взята дискуссия Бориса Гройса и Дугласа Кримпа о назначении музея в современной культурной практике.
- Memory Technology in the Philosophy of Nikolai Fedorov
- REFERENCES
Access count: 7
Last 30 days: 7