Details

Title On the Use of Linguistic Concepts in Design // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 2. — С. 145-156
Creators Wittingslow R.
Imprint 2023
Collection Общая коллекция
Subjects Общенаучные и междисциплинарные знания; Семиотика; Языкознание; Лингвистика текста; linguistic concepts; design; linguistic terms; natural languages; metaphors; productive metaphors; лингвистические концепции; дизайн; лингвистические термины; естественные языки; метафоры; продуктивные метафоры
UDC 003; 81'42
LBC 13; 81.0
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2023.02.13
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75587
Record create date 3/28/2025

Allowed Actions

Read Download (0.5 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

It is conventional to talk about contemporary design norms and practices in linguistic terms, such as in the cases of ‘design language’, ‘pattern language’, and so on. However, the extent to which design is like language is not obvious. Given that observation, my intentions in this paper are to perform an exploratory analysis of the limits of talking about design in terms of its linguistic features. This paper is divided into four parts. The first offers a brief picture of what I take to be the necessary conditions that must be met for something to be properly considered a natural language. In the second part I examine the ways in which design is like language in that design possesses both semanticity and grammaticality. The third part addresses the fundamental question at the heart of this paper: is design literally a natural language, in the sense of satisfying all relevant conditions? To this, I respond in the negative, arguing that design cannot be properly considered a language. Because designed objects are functional, they are necessarily absent the arbitrariness that is integral to natural language. Finally, and given that design is not literally a language, I conclude with a brief discussion of the status of linguistic concepts in design as a productive metaphor.

Принято говорить о современных нормах и практиках дизайна в лингвистических терминах, например, как в случаях “язык дизайна”, “язык паттернов” и т. д. Однако степень сходства дизайна с языком не очевидна. Учитывая это наблюдение, в данной работе я намерен провести исследовательский анализ ограничений, связанных с обсуждением дизайна в терминах его лингвистических особенностей. Статья разделена на четыре части. Первая предлагает краткую картину того, что я считаю необходимыми условиями, которые должны быть соблюдены, чтобы что-то могло рассматриваться как естественный язык. Во второй части я исследую, чем дизайн похож на язык в том смысле, что дизайн обладает как семантичностью, так и грамматичностью. В третьей части рассматривается фундаментальный вопрос, лежащий в основе этой статьи: является ли дизайн в буквальном смысле естественным языком в том смысле, что он удовлетворяет всем соответствующим условиям? На это я отвечаю отрицательно, утверждая, что дизайн нельзя считать языком. Поскольку спроектированные объекты функциональны, в них обязательно отсутствует произвольность, присущая естественному языку. Наконец, учитывая, что дизайн не является языком в буквальном смысле, в заключение я кратко обсуждаю статус лингвистических понятий в дизайне как продуктивной метафоры.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • On the Use of Linguistic Concepts in Design
    • INTRODUCTION
    • LANGUAGE
    • DESIGN
    • ARBITRARINESS
    • CONCLUSION
    • REFERENCES

Access count: 18 
Last 30 days: 18

Detailed usage statistics