Details
Title | Unfolding Actor-Network Theory: What Bruno Latour’s Notion of Folded Space Could Learn From Origami // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 1. — С. 40-59 |
---|---|
Creators | Pranz S. |
Imprint | 2023 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Общенаучные и междисциплинарные знания ; Общие вопросы общественных и гуманитарных наук ; actor-network theory ; collapsed space by Bruno Latour ; Bruno Latour collapsed space ; origami ; digital communications ; collapse of network structures ; акторно-сетевая теория ; свернутое пространство Бруно Латура ; Бруно Латура свернутое пространство ; оригами ; цифровые связи ; свертывание сетевых структур |
UDC | 3 |
LBC | 6/8 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2023.01.04 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | ru\spstu\analitstest\30790 |
Record create date | 4/3/2025 |
A skilled Origami folder can create sophisticated three-dimensional figures from a simple square of paper. Regardless of its complexity, a folded figure can be transformed into its original form: Once it is unfolded, a network of creases appears, representing the two-dimensional blueprint of the figure. The fascinating geometry of paper folding has not only attracted the attention of scholarly fields like robotics or microengineering – it also has deep roots in a contemporary debate on Actor-Network Theory (ANT) and digital connectivity. Here, the metaphor of the fold is used to analyze the hidden connections between seemingly distinguishable phenomena. When folding is performed, flat network structures collapse into envelopes that are smaller in size yet more complex in terms of the number of enveloped nodes. Interestingly, there’s no connection between the metaphorical conceptualization of the fold and the actual process of folding paper. This article draws on the formal language developed by Origami science to enrich further the understanding of folding in ANT. In addition, I will show how Latour’s idea of topographic relations can be better understood by folding actual paper prototypes that can be pushed and pulled to comprehend how the action is distributed through a network of creases.
Опытный оригами-специалист может создать сложные трехмерные фигуры из простого квадрата бумаги. Независимо от ее сложности, сложенную фигуру можно преобразовать в ее первоначальную форму: как только она развернута, появляется сеть складок, представляющая двухмерный план фигуры. Увлекательная геометрия складывания бумаги не только привлекла внимание таких научных областей, как робототехника или микроинженерия, но и имеет глубокие корни в современных дебатах по теории акторно-сетевых связей (ANT) и цифровой связи. Здесь метафора складки используется для анализа скрытых связей между, казалось бы, различимыми явлениями. При свертывании плоские сетевые структуры схлопываются в оболочки, которые меньше по размеру, но более сложны с точки зрения количества окутанных узлов. Интересно, что нет никакой связи между метафорическим представлением о сгибе и реальным процессом складывания бумаги. Эта статья опирается на формальный язык, разработанный наукой оригами, чтобы еще больше обогатить понимание складывания в ANT. Кроме того, я покажу, как можно лучше понять латуровскую идею топографических отношений, складывая настоящие бумажные прототипы, которые можно двигать в разные стороны, чтобы понять, как действие распределяется по сети складок.
- Unfolding Actor-Network Theory: What Bruno Latour’s Notion of Folded Space Could Learn From Origami
- INTRODUCTION
- ACTOR-NETWORKS AS FOLDED SPACES
- DIGITAL NETWORKS AND MONADOLOGY
- FOLDED PAPER
- PAPER PROTOTYPES
- CONCLUSION
- REFERENCES
Access count: 46
Last 30 days: 46