Details

Title Computer Programs and Musical Compositions as Technical Artifacts - Ontological Parallels // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 1. — С. 111-131
Creators Borchert L. M.
Imprint 2023
Collection Общая коллекция
Subjects Философия ; Философия науки ; Вычислительная техника ; Прикладные информационные (компьютерные) технологии в целом ; technical artifacts ; computer programs ; musical compositions ; ontological parallels ; computational artifacts ; linguistic properties ; технические артефакты ; компьютерные программы ; музыкальные произведения ; онтологические параллели ; вычислительные артефакты ; лингвистические свойства
UDC 1 ; 004.9
LBC 87.25 ; 32.973-018.2
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2023.01.08
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75655
Record create date 4/8/2025

Allowed Actions

Read Download (0.6 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

This article compares tonal music and computer programs on a level of technicity, their linguistic properties, and their ontology. Referring to Raymond Turner’s concept of a technical artifact, both artifacts are technical in the sense that they were created with intention by someone at a certain time. Computer programs as well as music come in physical notes, a symbolic composition, and a physical manifestation when being run or respectively played. They share important properties and similarities in their modes of usage. This investigation presents the parallels between computer programs and tonal music regarding compositionality and normativity. Incorporating Wittgenstein’s approach to music as well as the works of Tim Horton and Hanne Appelqvist, the quasi-linguisticness of music and the consequences of this will be shown. Music as well as natural languages and programming languages are composed in a rule-governed way and form meaning through the syntactical combination of context-independent constituent parts. Using Raymond Turner’s perspective on technical artifacts both are portrayed as such. The result of this ontological investigation is that they show certain parallels in their genesis as well as in the ways they are handled. We will therefore claim, that their ontological status may also exhibit parallels. Hence, the investigation of one of the two may contribute to gaining knowledge about the other’s ontological status.

В этой статье сравниваются тональная музыка и компьютерные программы на уровне техники, их лингвистических свойств и онтологии. Ссылаясь на концепцию технического артефакта Рэймонда Тернера, оба артефакта являются техническими в том смысле, что они были созданы кем-то намеренно в определенное время. Компьютерные программы, как и музыка, представлены физическими записями, символической композицией и физическим воплощением при запуске или воспроизведении. Они имеют общие важные свойства и сходство в способах использования. Это исследование представляет параллели между компьютерными программами и тональной музыкой в отношении композиционности и нормативности. Включая подход Витгенштейна к музыке, а также работы Тима Хортона и Ханны Аппельквист, будет показана квазилингвистичность музыки и последствия этого. Музыка, а также естественные языки и языки программирования составляются в соответствии с правилами и формируют смысл посредством синтаксической комбинации независимых от контекста составных частей. Используя точку зрения Рэймонда Тернера на технические артефакты, оба изображаются как таковые. Результатом этого онтологического исследования является то, что они обнаруживают определенные параллели в своем происхождении, а также в том, как с ними обращаются. Поэтому мы утверждаем, что их онтологический статус также может иметь параллели. Следовательно, исследование одного из двух может способствовать получению знаний об онтологическом статусе другого.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Computer Programs and Musical Compositions as Technical Artifacts – Ontological Parallels
    • INTRODUCTION
    • WHAT MAKES A TECHNICAL ARTIFACT ‘TECHNICAL’? – THE QUESTION OF TECHNICITY
    • COMPOSITIONALITY
      • Context-Indepence of Constituent Parts
      • The Relevance of Syntactic Structure
      • The rule-governed Nature of Syntactic Combination
      • Compositionality of Computer Programs
    • NORMATIVITY
      • Normativity in Computer Programs
      • Formal Normativity – Normativity of Syntax in Computer Programs
      • Content-wise Normativity – Normativity of Semantics in Computer Programs
      • Normativity in Music
      • Normativity in Form – Normativity of Syntax in Music
      • Normativity referring to Content – Semantic Normativity in Music
      • Using Raymond Turner’s Understanding of Technical Artifacts on Computer Programs and Music
      • Raymond Turner’s Genesis of a Computer Program as a Technical Artifact
      • Application of Turner’s Theory to Pieces of Music
    • CONCLUSION
    • OUTLOOK
    • REFERENCES

Access count: 91 
Last 30 days: 91

Detailed usage statistics