Details

Title Teaching students majoring in linguistics to communicate in a foreign language by organizing teamwork on virtual communication platforms // Technology and Language. – 2023. – Т. 4, № 1. — С. 146-164
Creators Dashkina A. I. ; Rubtzova A. V.
Imprint 2023
Collection Общая коллекция
Subjects Образование. Педагогика ; Высшее профессиональное образование ; Вычислительная техника ; Применение компьютерных сетей ; foreign language proficiency ; teaching students a foreign language ; virtual communication platforms ; student teamwork ; co-education ; educational-cognitive activity ; владение иностранным языком ; обучение студентов иностранному языку ; виртуальные коммуникационные платформы ; командная работа студентов ; совместное обучение ; учебно-познавательная деятельность
UDC 378 ; 004.7
LBC 87.25 ; 32.973-018.2
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2023.01.10
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\75659
Record create date 4/8/2025

Allowed Actions

Read Download (0.6 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

The article describes the advantages of organizing students’ collaborative language practice sessions on virtual communication platforms and the results of the research which was aimed at identifying whether teamwork was more conducive to improving monologue or dialogue speech skills than each student’s autonomous work. To this end, we conducted an experiment during the epidemic of COVID-19, in which all the participants were to analyze the quotations, following the scheme which was offered in the additional textbook. The exposure groups were given a home assignment to analyze the quotations in the form of monologues in the course of working in teams on a virtual communication platform. In class, they were asked discussion-generating questions, and they made dialogues in pairs to answer them. The students in the reference groups did the same home and classroom assignments individually. At the end of the experiment, the students were asked to prepare final monologues and dialogues related to one of the topics studied in the course of the experiment. The difference between the scores they got for the final and diagnostic monologues and dialogues was much higher in the exposure groups than in the reference ones because teamwork was mutually enriching for all the members of the small groups: their members contributed to each other’s level of foreign-language proficiency by exchanging ideas, sharing their knowledge of grammar and vocabulary, correcting their partners’ mistakes and encouraging them to use new words, phrases and grammatical structures. The experiment allowed us to make an additional conclusion: the scores for the monologues increased in both the reference and exposure groups to a greater extent than the scores for the dialogues. Since the scores for the diagnostic dialogues were higher than those for the diagnostic monologues, the scope of improvement for the monologues was greater than that for the dialogues. The results of the research indicate that teamwork on virtual communication platforms is an indispensable tool which can be used in EFL classroom to teach the students to communicate in a foreign language.

В статье описываются преимущества организации совместной учебно-познавательной деятельности студентов на виртуальных коммуникационных платформах и результаты исследования, целью которого было определить, способствует ли командная работа улучшению навыков монологической или диалогической речи в большей степени, чем индивидуальная работа. С этой целью мы провели эксперимент во время эпидемии COVID-19, в ходе которого все участники должны были проанализировать цитаты, следуя схеме, предложенной в дополнительном авторском учебном пособии. Экспериментальные группы получали домашнее задание проанализировать цитаты в форме монологов в ходе работы в командах на виртуальной платформе. На занятиях им задавали вопросы для обсуждения, и они вели диалоги в парах, чтобы на них ответить. Учащиеся из контрольных групп выполняли те же самые аудиторные и домашние задания индивидуально. В конце эксперимента студентам было предложено подготовить заключительные монологи и диалоги, относящиеся к одной из тем, изученных в ходе эксперимента. Разница между баллами, которые они получили за финальные и диагностические монологи и диалоги, была намного выше в экспериментальных группах, чем в контрольных. Это можно объяснить тем фактом, что командная работа способствовала взаимообогащению всех членов малых групп: их участники обменивались идеями, делились своими знаниями грамматики и словарного запаса, исправляли ошибки своих партнеров и поощряли их использовать новые слова, словосочетания и грамматические структуры. Эксперимент позволил нам сделать дополнительный вывод: баллы за монологи увеличились как в контрольной, так и в экспериментальной группах в большей степени, чем баллы за диалоги. Поскольку изначально баллы за диагностические диалоги были выше, чем за диагностические монологи, масштабы для улучшения монологов были больше, чем для диалогов. Результаты исследования показывают, что командная работа на виртуальных коммуникационных платформах является незаменимым инструментом, который может быть использован на занятиях по иностранному языку для формирования коммуникативной компетенции студентов.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Teaching Students to Communicate in a Foreign Language through Teamwork on Virtual Communication Platforms
    • INTRODUCTION
    • THE SIGNIFICANCE OF TEAMWORK IN DEVELOPING LEARNERS’ FOREIGN-LANGUAGE SPEAKING SKILLS
    • DEVELOPING STUDENTS’ COMMUNICATIVE SKILLS BY ORGANIZING TEAMWORK IN VIRTUAL ENVIRONMENTS VS. FACE-TO-FACE TEAMWORK
    • ASSESSMENT CRITERIA OF STUDENTS’ FOREIGN-LANGUAGE SPEAKING SKILLS
    • METHODS: THE EXPERIMENT MEASURING THE EFFICACY OF TEAMWORK IN ACQUIRING FOREIGN-LANGUAGE SPEAKING SKILLS
    • RESULTS
    • CONCLUSION AND OUTLOOK
    • REFERENCES

Access count: 23 
Last 30 days: 23

Detailed usage statistics