Details
Title | Magic Materialism: From Atmospheric Technologies to Architectures of Affect // Technology and Language. – 2022. – Т. 3, № 4. — С. 101-124 |
---|---|
Creators | Oznobikhina I. I. |
Imprint | 2022 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Психология ; Психология творчества ; Физика ; Теория звука ; magical materialism ; atmospheric technology (philosophy) ; affect architecture (psychology) ; sound affects ; light affects ; intensity of affects ; магический материализм ; атмосферные технологии (философия) ; архитектура аффектов (психология) ; звуковые аффекты ; световые аффекты ; интенсивность аффектов |
UDC | 159.954 ; 534.1 |
LBC | 88.45 ; 22.323 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2022.04.08 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\75715 |
Record create date | 4/15/2025 |
There has been a renaissance in the study of affect and atmospheres along with technologically developed contemporary reality. Despite the critique of atmospheres as diffuse and ‘groundless’ theory, this investigation shows it to be a promising concept for a variety of fields including science, art and technology. Of strongest interest to this paper is the field of spatial arts with special focus on affective dimensions of sound and light. Aside from emphasizing the material qualities of the latter along with feelings and affects, the correlation between these ‘atmospheric’ components will be traced in the current research with relation to volume and intensity. Along with affording a critique of dominant theoretical approaches such as the new materialism, atmospheres are considered as affective qualities that can be re-produced and mediated by technologies. Accordingly, the notion of atmosphere serves not only to 'set' territorial climate but as a scaffold for the atmospheric architecture composed of sound and feelings: vibrant, fluid, and poetic, yet material.
Наряду с технологически развитой современной реальностью наблюдается ренессанс в изучении аффектов и атмосфер. Несмотря на критику атмосферы “беспочвенной” теории, лишенной всякого основания, заявленное исследование показывает, что она является перспективной концепцией для изучения различных областей, включая науку, искусство и технологии, в которых компонент аффективного упускается по указанной причине. Наибольший интерес для данной работы представляет область пространственных искусств, где особое внимание уделяется аффективным аспектам звука и света. Помимо подчеркивания материальных качеств последних, а также чувств и аффектов, в данном исследовании будет прослежена взаимосвязь между этими “атмосферными” компонентами в отношении громкости и интенсивности. Наряду с критикой доминирующих теоретических подходов, таких как Новый материализм, атмосфера считается аффективным качеством, которое может быть воспроизведено и опосредовано технологиями. Соответственно, понятие “атмосфера” не только позволяет исследовать ритмические сгущения территориального климата, но также выступает в качестве невидимой основы для атмосферно-акустической архитектуры аффекта, состоящей из звука и чувств: живых, текучих, поэтических, но материальных.
- Magic Materialism: From Atmospheric Technologies to Architectures of Affect
- INTRODUCTION
- THE NEW MUSIC AND NEW PHENOMENOLOGY: FULL EMBODIED EXPERIENCE OF SONIC FLUX
- ELECTRIC TERRITORIES AND URBAN ATMOSPHERES: MAGIC TECHNOLOGIES IN SONIC DESIGN AND LANDSCAPE ART
- PULSATING TEMPORALITY IN TRANSLATION OF THE RHYTHMOSPHERE
- CONCLUSION
- REFERENCES
Access count: 12
Last 30 days: 12