Details
Title | Explicit and Implicit Components of Social and Technical Instruction // Technology and Language. – 2022. – Т. 3, № 2. — С. 58-69 |
---|---|
Creators | Belyaeva I. |
Imprint | 2022 |
Collection | Общая коллекция |
Subjects | Языкознание ; Лексикология ; instructions (linguistics) ; technical instructions ; social instructions ; explicit components of the instruction process ; implicit components of the instruction process ; types of instruction texts ; инструкции (языкознание) ; технические инструкции ; социальные инструкции ; явные компоненты процесса инструкций ; неявные компоненты процесса инструкций ; типы текстов инструкций |
UDC | 81'37 |
LBC | 81.03 |
Document type | Article, report |
File type | |
Language | English |
DOI | 10.48417/technolang.2022.02.05 |
Rights | Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование) |
Additionally | New arrival |
Record key | RU\SPSTU\edoc\75999 |
Record create date | 5/20/2025 |
Instructions are increasingly part of our lives and become the subject of research by linguists, philosophers, political scientists, sociologists, and marketing professionals. Instructions not only regulate social aspects of our life, but also allow us to control technical systems and devices. Analysis of the explicit and implicit components of instructions provides knowledge about the types and functions of instructions, their direct and indirect impact on individuals and the human community at large. The paper takes a close look at “job descriptions” and “user manuals,” of instructions as algorithms for actions. It explores the discrepancy between the centrality of instruction for social life and the comparatively recent appearance of the term „instruction“ in our vocabulary. In linguistic terms, the paper refers to the Russian uses of "instruction" but its conclusions apply more universally.
Инструкции все чаще входят в нашу жизнь и становятся предметом исследований лингвистов, философов, политологов, социологов и маркетологов. Инструкции не только регулируют социальные аспекты нашей жизни, но и позволяют нам контролировать технические системы и средства. Анализ инструкций с точки зрения явных и неявных компонентов расширяет наши знания о типах и функциях инструкций, их прямом и косвенном воздействии на человеческое сообщество и каждого отдельного человека в отдельности. В статье подробно рассматриваются “должностные инструкции” и “руководства пользователя”, инструкции как алгоритм действий. Исследуется несоответствие между центральной ролью обучения в общественной жизни и сравнительно недавним появлением термина “инструкция” в нашем лексиконе. С лингвистической точки зрения статья относится к использованию слова “инструкция” в русском языке, но имеющиеся выводы универсальны.
- Explicit and Implicit Components of Social and Technical Instruction
- INTRODUCTION
- BACKGROUND
- RESEARCH RESULT
- The Concept of Instruction
- Functions of instructions
- REFERENCES
Access count: 0
Last 30 days: 0