Details

Title Staging Notations // Technology and Language. – 2022. – Т. 3, № 2. — С. 81-126
Creators Vyrypanov D.
Imprint 2022
Collection Общая коллекция
Subjects Музыка и зрелищные искусства ; Теория театра ; recording performances ; theatrical productions ; graphic notation ; director's scores ; movement analysis ; symbolic signs ; запись спектаклей ; театральные постановки ; графические нотации ; режиссерские партитуры ; анализ движений ; символические знаки
UDC 792.01
LBC 85.330
Document type Article, report
File type PDF
Language English
DOI 10.48417/technolang.2022.02.07
Rights Свободный доступ из сети Интернет (чтение, печать, копирование)
Additionally New arrival
Record key RU\SPSTU\edoc\76014
Record create date 5/21/2025

Allowed Actions

Read Download (4.1 Mb)

Group Anonymous
Network Internet

The paper examines the possibility of recording performances by analysing more than 10 types of notations (Lorin, Beauchamps-Feuillet, Tomlinson, Saint-Leon, Stepanov, Zorn, Sutton, Benesh, Ivanov, Varpakhovsky, Schreyer, Nikritin, Eshkol-Wachman and others). The paper foregrounds methods of fixing movements and sounds in space and time and the ways in which iconic and symbolic signs are used. Difficulties and solutions are highlighted, such as the transmission of 3D motion, changes simultaneously in space and time, the recording of the melody of speech or its volume, emotion, accent, speed, and so on. The notations for recording performances are specific languages that have a rich variability and can be written in letters, notes, lines, numbers and specific signs. However, there are no commonly used ways to fix the staged performance. In the face of technological recording tools it may seem that written notations are obsolete. However, technological tools do not only replace notation tools, they sometimes make them more useful. Another dimension of notation is the relation of recording to instructions. Due to the requirements of intellectual work, analysis and synthesis of elements, notation is in demand for digital human and unhuman learning or for creating three-dimensional animation.

В статье автор рассматривает возможность записи спектаклей. Проанализировано более 10 вариантов обозначений (Лорена, Бошана-Фейе, Томлинсона, Сен-Леона, Степанова, Цорна, Саттона, Бенеша, Иванова, Варпаховского, Шрейера, Никритина, Эшколя-Вахмана и др.). В статье рассматриваются способы фиксации движений и звуков в пространстве и времени, а также способы использования иконических и символических знаков. Выделены трудности и решения передачи объемного движения, изменения одновременно в пространстве и времени, указания мелодии речи, уровня громкости, эмоциональности, акцента, скорости речи и так далее. Формы записи спектакля - это специфические языки, которые имеют богатую вариативность и могут быть записаны буквами, нотами, линиями, цифрами и специфическими знаками. Однако общеупотребительных способов записать представление не существует. Также автор рассматривает технологические средства записи. Хотя технологические способы записи, кажется, делают нотацию устаревшей, на самом деле они не только не заменяют запись, но подчас делают ее более востребованной. Еще одним аспектом нотации является отношение фиксации к инструкциям. Благодаря интеллектуальной работе, анализу и синтезу, заключенной в записи, она используется для цифрового человеческого и нечеловеческого обучения или создания трехмерной анимации.

Network User group Action
ILC SPbPU Local Network All
Read Print Download
Internet All
  • Staging Notations
    • INTRODUCTION
    • RECORDING OF MOVEMENTS AND SOUNDS IN SPACE AND TIME
      • Place, movement, relocation in a production
      • Iconic and Symbolic Signs in the Representation of Motion
      • Peculiarities of Recording a Theatrical Production
      • Recording Sound in the Theater
      • Synthetic Recording
    • TECHNOLOGY RECORD
    • CONCLUSION
    • REFERENCES

Access count: 23 
Last 30 days: 23

Detailed usage statistics